View Single Post
Old 31-12-2024, 14:26
Scully Scully is offline
VW Guru

Ik heb ondertussen ook een nieuwe nokkenas aangeschaft. Het is een imitatie geworden van het merk Freccia. Deze werd mij op Facebook aangeboden, en uiteindelijk heb ik deze voor 80 Euro thuis gekregen, dus wat mij betreft zeker het proberen waard. Eerste minpunt waar ik al achter kwam, is dat deze veel zwaarder is dan de standaard as. Namelijk zo'n 2,1 kg tov 1,4 kg. Dit komt omdat de as massief is, en de VW as volgens mij hol. Ik vraag mij dan ook af of een as van Schrick etc ook zo zwaar zou zijn?

Ik wou wel eerst graag weten hoe de nokken eruit zagen, dus heb mijn meetklokje weer tevoorschijn gehaald.

Wat blijkt. De pomp nok heeft iets van 0,2 mm meer lift, dus win. En de nokken zijn even hoog, maar iets vetter. Dus dit lijkt op een echte performance nokkenas. Ik heb geprobeerd dit op een grafiek uit te tekenen, maar is niet helemaal super gelukt. Ook is mijn meetmethode natuurlijk behoorlijk foutgevoelig.

De pomp nok:

En de normale nok:

De as gaat er dus sowieso in. Hoe deze is qua hardheid weet ik natuurlijk niet. Maar gezien de geringe kilometers die ik met de Seat rij, kan ik hier volgens mij een hele poos mee vooruit.