Hoe even een simpele nokvolger wisselen snel uit de hand kan lopen zie je hier onder.
Eerst even terug in de tijd.
Toen ik de auto net had, heb ik gelijk de nokvolger gewisseld. Wat eruit kwam had minimale slijtage.
Dit was juli 2022.
Na de eerste trackday had ik oliedruk problemen waardoor het carter eraf moest. Hier kwam ik een stuk nokvolger tegen. Je ziet 1 van de 4 gaatjes nog.
Dus deze auto heeft naast dat die ooit gestolen is, in de motor ook wel wat meegemaakt in het verleden.
Ik heb toen enkel de nokvolger vervangen. Op de testbank bij JD kwam naar voren dat de gevraagde brandstofdruk niet gehaald werd. Dus de motor werd terug getuned totdat de brandstofdruk wel werd gehaald. Dit geeft natuurlijk een hoop potentie op het moment dat de brandstofdruk wel goed is, en de auto weer de bank op gaat.
Enkele circuitdagen daarna vond ik de auto niet heel snel op Zandvoort en Zolder. Ik dacht toen dat het kwam door het warme weer, dat de motor terug geregeld werd. Tot de laatste circuitdag op Assen, waar ik totaal geen vermogen had, en dit kon zien in de trending van vcds.
Dus na de aanpassingen aan de voorkant, uiteindelijk eens begonnen om de oorzaak te achterhalen, zie laatste post.
Sindsdien het ketting deksel verwijderd, waar van de binnenkant ook goed de schade is te zien:
Hier heb ik een nieuwe (imitatie) voor besteld. Via VW zijn deze niet meer leverbaar.
Zonder dit deksel kon ik ook mooi bij de nokken van de nokkenas. Hierop kon ik voelen dat er boven op de nokken een soort van kamelenrug voelbaar was, wat terug te zien is in de slijtage van de nokvolger. Dus de nokkenas is ingelopen, en zal dus in hoog tempo de volgende nokvolger ook opvreten. Dus er moet een nieuwe nokkenas in.
Wel positief is dat de ketting en spanner wel nieuw zijn, dus hier hoef ik niks aan te doen.
Dan maar dieper de motor in, en na wat gespeur op internet ontdek ik dat de inlaat nokkenas is te vervangen zonder de nokkenasversteller en distributieriem te demonteren. De nokkenasversteller zit vast met een bout die nog wel eens rond wil draaien, en daar ben je een nokkenasblokkeer tool voor nodig die origineel bij VW bijna 300 Euro kost.
De distributieriem opnieuw doen, doe ik liever ook niet als het niet nodig is.
Dus de uitlaat nokkenas op de plek gehouden met tywraps. Wel eerst de ketting en tandwielen gemarkeerd voor de timing.
En de motordelen beginnen mooi te stapelen op de werkbank.
Maar nu het volgende, want waar ik natuurlijk al bang voor was, is dat wanneer ik het lagerblok verwijder, dat ik daar allerlei slijtage ga zien, waardoor het niet stopt bij een inlaatnokkenas, maar je ineens naar een nieuwe cilinderkop uit kan gaan kijken.
Dus hier graag even een mening van degenen die al vaker hiermee te maken hebben gehad.
Bij de inlaat nokkenas ziet alles er best netjes uit, dus daar kan ik wat mij betreft gewoon een andere nokkenas in zetten. Bij de uitlaat kant zie ik echter wel wat krassen. Zie de foto's.
Mijn vraag is als volgt:
Ten eerste, hoe erg is dit?
Kan ik hier mee doorrijden (in ieder geval voorlopig)?
Wat gebeurt er als ik ermee door rij (niet oneindig, maar zeg max 5000 km)? De uitlaatnokkenas blijft dan zitten, en het is op zich op elkaar ingesleten volgens mij, dus ik verwacht hooguit wat minimaal metaal slijpsel tov de cilinderkop vervangen?
De beste oplossing is natuurlijk de cilinderkop compleet vervangen, maar ik zit met een maandelijks budget, waardoor ik niet altijd de beste keuze kan kiezen. En ik heb niet de ervaring om in te schatten hoe ernstig deze slijtage/krasjes zijn. Op zich valt het mij ook nog wel mee gezien het verleden van deze auto, en de kilometerstand van 2,5 ton. Graag even jullie mening.