Omdat er een druppeltje koelvloeistof onder de radiateur hing, leek dit mij een goed moment om een nieuwe radiateur te monteren. Origineel zit er een Valeo op, dus heb ik bij Autodoc ook specifiek een Valeo besteld. Deze was helaas compleet anders. Niet qua pasvorm, maar de koelkanalen en vinnen waren echt anders.
Origineel:
Valeo van Autodoc:
Zoals te zien, zijn de kanalen van de nieuwe veel dikker, zitten deze verder uit elkaar, en dus zijn er minder van. Hierdoor dus minder contactoppervlak tussen koelwater en buitenlucht. De vinnen zijn echter wel veel en veel dichter op elkaar geplaatst. Wat dan weer het contactoppervlak vergroot tussen de buitenlucht en de radiateur.
Ik kan echter niet inschatten of de één efficiënter is dan de ander, en omdat ik het complete koelpakket aanpak, wil ik niet alles optimaliseren, met het risico dat ik er een minder efficiënte radiateur in zet.
Dus ik heb de radiateur retour gestuurd naar Autodoc, en meteen vervangen voor een vol aluminium versie (waar ik in eerste instantie zowieso al tussen twijfelde, deze of de Valeo).
Dan heb ik gisteravond gelijk de ophanging gemaakt voor de Spal fan:
Mocht deze te klein blijken, dan kan er eenvoudig een zelfde type naast. Ik ga eerst testen met alleen deze, omdat ik verwacht/hoop dat de motorkap vent en ducting voor het koelpakket ervoor zorgt dat ik geen 2e nodig ben. De Spal fan weegt 1 kg, het originele fan pakket weegt 5 kg, dus hiermee bespaar ik 4 kg.
Aangezien de ophanging van de radiateur standaard aan de intercooler zit, moest hier iets nieuws voor komen. Ik zie heel veel upgrade intercoolers, waar ze de standaard intercooler gewoon hebben laten zitten. Dit gaat voor mij niet op. Onnodig gewicht, en de zware upgrade intercooler komt hierdoor verder naar voren.
Dus zelf een ophanging gemaakt voor de radiateur, die tevens dienst doet als afdichting om alle lucht door de koelers te laten gaan, en er niet omheen:
Deze zal ik ongetwijfeld nog wat moeten aanpassen om de nieuwe aluminium radiateur te laten passen.
En daarna met wat modificeren, valt de nieuwe intercooler mooi in het voorfront:
Ik had al een sneakpeek laten zien van mijn nieuwe binnenbumper. Deze heb ik ondertussen af en gespoten (nog niet op de foto). Hiermee bespaar ik zon 3,5 kg aan gewicht.
Met een nieuwe plek voor het sleepoog. Dit is met name handig als de auto met de lier de aanhanger op moet.
Onder en boven is het koelpakket al goed af fabriek afgesloten. Links en rechts heb ik hier ducting voor gemaakt.
Voor de oliekoeler heb ik lang nagedacht over de beste positie. Ik had deze kunnen plaatsen in de bumper voor het linkerwiel. Hier heb ik niet voor gekozen omdat de oliekoeler ten eerste daar een zwaar leven heeft, met alles wat van de banden af vliegt. En als eventueel gevolg daarvan, zou een olielekkage recht voor mijn linkerwiel zijn, met alle eventuele gevolgen van dien. Dus gekozen voor de bekende plek, voor de radiateur, boven de intercooler. Qua warmteuitwisseling iets minder efficiënt, maar voor mijn gemoedsrust een stuk beter.
Deze heel simpel opgehangen aan het voorfront:
Tot slot wil ik nog even Celtemp Performance een warme douche geven. Ik had bij hun een aanvraag gedaan voor een intercooler buis adapter (zodat je van het kliksysteem af kan, en siliconden slangen kan gebruikten). Hun reactie was dat die niet meer leverbaar was, maar wellicht konden ze iets fabriceren?
Dat vond ik eigenlijk een veel mooiere optie, en na wat contact over hoe het moest worden, heb ik op maandag mijn turbobuis opgestuurd, waarna zij die de volgende dag hebben aangepast, en terug gestuurd. Ik had deze woensdag dus al weer thuis. Dat voor 45 Euro, inclusief de retour verzendkosten.