View Single Post
  #1  
Old 14-11-2024, 23:16
Razor81 Razor81 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 99
Default Volledige resto van m’n spijlbus

Beste allemaal,

Na een tijdje twijfelen zal ik (mede aangespoord door vdWal )mijn project hier ook plaatsen. Ik wist niet of jullie hier wel op zaten te wachten, maar dacht later dat ik het ook altijd tof vind om projecten van anderen te volgen, dus toch maar doen..

Dit project startte in augustus 2019, en heb ik bijgehouden op een ander forum. Wellicht vinden jullie het leuk om het project te volgen. Ik zal het topic proberen vorm te geven zoals het oorspronkelijk gestart is. Sommige posts komen misschien raar over omdat ik start vanaf augustus 2019, dus trip down memory lane lol. Ik zal de datums erbij vermelden.

29-8-19:
Na maanden ongeduldig wachten, afgelopen vrijdag de bus opgehaald in Antwerpen, na een lange reis vanuit Brazilië. Gekocht op foto’s na echt grondig te hebben ingelezen. Eis was een ongerestaureerde, niet gespoten redelijke basis zonder mooie laklaag of bergen tectyl. De foto’s die ik kreeg waren voor mij voldoende om de gok te wagen. Hierbij ook gelet op kleine details waaruit ik toch wel kon opmaken dat deze bus redelijk verzorgd was.

Ik moet zeggen, het valt me echt mee. Technisch ga ik sowieso preventief alles vervangen, maar dit is geen ‘alles bij elkaar geraapt Braziliaans zooitje’. Geen rare knutsel reparaties met wat er maar voor handen was of overmatige rotte bende. Ik denk dat de vorige eigenaar in tegenstelling tot veel andere Brazilianen wel goed was voor zijn auto (zit zelfs een alarmsysteem in, lol). Dorpels, neus, doglegs, chassis, allemaal keihard en goed te zien omdat er geen dikke laag tectyl oid op zit. Accubak is aan de rand wat krokant, maar valt echt mee. Verder de bodem op 2 stukjes bij de middenbank bevestiging en een outrigger en voorvloer met wat losse gaatjes, kriksteunen zijn hard. Al uitgevoerd laswerk in Brazilië beperkt zich tot een 10cm voorvloer en 10 cm dwarsdrager zo te zien. De rest is origineel.

Plannen: eerst voldoen aan de apk eisen en een kenteken erop.
Daarna technisch alles naar Europese standaard maken, bodem behandelen, motor en versnellingsbak eruit en aanpakken.
Voorlopig blijf ik met originele 1300 motor en reductiekasten rijden, op originele hoogte.
Als laatste cosmetisch aanpakken.

Het hoeft van mij (voor nu) geen concoursstaat te worden, maar wel technisch 100% in orde met goeie onderdelen, waar ik gewoon lekker in kan rijden en genieten. Doel is in de toekomst lekker door Europa te gaan toeren.

Afgelopen dagen al wat kleine dingetjes opgepakt. Andere claxon gemonteerd, portieren iets gericht, remlichtschakelaar doorgemeten, oliedruklampje werkend gemaakt, algehele staat aan de onderzijde bekeken, en natuurlijk ff hier in de omliggende straten een proefritje gemaakt 8)

Lijstje tot nu toe met apk punten die ik op het eerste gezicht ben tegengekomen:

Alle remslangen
Remlichtschakelaar
Qua roest weet ik zo niet wat afkeur is, ben te lang uit het vak Big Grin dus dat laat ik nog beoordelen
Roest bodem bij middenbankbevestiging
Roest outriggers
Roest accubak
A stijl rechts onder binnenzijde
Nieuw ruitensproeiertankje (zit een gat in)
Voorbanden
Remmen afstellen, trok iets naar rechts met de proefrit.

Daarnaast de koplampen, richtingaanwijzers en achterlichten naar europese eisen aanpassen en een voorruit ontwaseming voor de apk monteren. Ook nog even co meten, remmentest en op assteunen zetten en spelingen checken.

Voorlopig zat te doen, maar ontzettend veel zin in!










Wordt vervolgd!
__________________
Past
Kever 1200
Polo 9N
Golf 6 diesel

Current
Golf MK1
T1 spijlbus Brazil
Reply With Quote