Gaat om een Golf 2, 1.3 KAT, NZ
Voorgeschiedenis.
– Vanaf December 2020 motor opeens heter dan voorheen. Ipv net voorbij het eerste losse streepje steeds bij of op het tweede (midden) streepje.
Dit was binnen de marche van wat kan maar wel afwijkend ook vergeleken met de vorige 1.3
Ook steeg en daalde de temperatuur onverklaarbaar (remmen op de koppeling daalde en stoplichten stijgen). Met creatief kachelgebruik was het te managen.
Dit baarde mij zorgen en heb van alles (voor de hand liggende dingen) geprobeerd (aan de motor en vooral koelsysteem) om er achter te komen wat er aan de hand was.
Maar kon niks vinden de motor bleef te heet.
– April 2024 na een lange rit (150 km) iets te hard gereden. Inhouden en stotteren.
Was de lambdasonde want na loskoppelen was het weer rijbaar.
– Sept 2024 de einddemper vervangen die al een paar keer was gerepareerd (ook voor dec 2020)(steeds nieuwe platen over een flink roestgat gespannnen).
Opeens had de motor weer de normale temperatuur.
Tijdens inspectie van de kapotte uitlaat bleek dat er een tussenschot en een verbindingspijp volledig waren doorgeroest en waardoor er geen goede doorvoer van de uitlaatgassen mogelijk was en waardoor de motor heter werd.
Waarschijnlijk al vanaf december 2020.
Dus temperatuur perikelen na zoveel tijd eindelijk opgelost!
Nu nog de lambdasonde nakijken/vervangen. Met deze lambdasonde was dus vanaf April 2024 tot nu afgekoppeld mee gereden.
(+ vanaf december 2020 met hele slechte afvoer uitlaatgassen ivm einddemper en daardoor steeds een te hete motor)
Vanmiddag de stoute schoen aangetrokken (zag er tegenop ivm de vorige lambdasonde die muurvast zat).
Deze was gemakkelijk los te krijgen (was in oktober 2020 vervangen).
De lambdasonde zat helemaal onder de zwarte roet (wegens slechte doorvoer uitlaatgassen en/of te hete motor en/of afgekoppelde lambdasonde doorgereden).
Dit schoongemaakt en getest (stuk rijden) maar weer haperen/stotteren/inhouden.
Na 10 km alweer onder het roet.
Andere lambdasonde (had nog een oude liggen, waarschijnlijk een kapotte) erin en weer inhouden/stotteren. Afkoppelen --> geen problemen.
De vragen:
1. Hoe kom ik erachter wat nu het probleem is:
a. zijn de lambdasondes echt stuk en moet die vervangen worden?
b. is het de katalysator die vervuild (roet?) is en de lambdasonde ontregeld?
(Aangezien het een no/low budget project is wordt niet alles zomaar even vervangen!)
2. Heeft iemand een goed werkende katalysator en/of lambdasonde te leen om te kunnen testen?
3. Is een katalysator intern te reinigen? Hoe?
Andere tips zijn ook welkom : )