Het was tijd voor nieuwe wielen en omdat ik graag iets in de klassieke look wou,maar dat niet makkelijk te krijgen is voor een t2b heb ik een set wielen laten maken
Het zijn eigenlijk een soort van smoothies die je ook veel bij kevers ziet maar dan in 17”
De wielen zijn stalen velgen van een Mercedes sprinter omdat de steek en het naafgat hetzelfde is als een t2
Verder is het hart van de velg losgehaald en verzet zodat de et waarde klopt en de kleine rondjes zijn dichtgelast voor de gladde look
En toen er banden onder lagen nog even snel gepast voor het winter werd
Het was wel duidelijk dat de bus enige verlaging kon gebruiken dus na het passen zijn de wielen weer eronder uit gegaan en was het tijd om de bus te verlagen
Ik had de vooras onder de bus vandaan gehaald en alles gestript van de vooras zodat ik alleen nog maar een kale as over had
Dit ging alleen echt heel erg moeilijk
Zo,n beetje elke bout zat vastgeroest of was rond ipv zeskant
Remleidingen waren niet los te krijgen zonder het kapot te maken en alles wat van rubber is was vergaan
Maar met veel pijn en moeite is het toch gelukt om hem eronderuit te krijgen
En na nog meer vastgeroeste bouten losbranden en flink wat duw en trek werk de as ook kaal kunnen maken
Daarna het hulpstuurhuis van de as verwijderd
Om de rasterplaatjes te kunnen bevestigen
Om vervolgens alle gaten af te dichten en alle inwendige en uitwendige schroefdraad te beschermen zodat hij naar de zandstraler kon
Alleen toen ik hem van de zandstraler terug kreeg bleek tot mijn verrassing dat de vooras in een veel slechtere conditie dan ik had verwacht
Het ijzer wat aan de zijkant zat was erg dun,onderin zelfs verschillende gaten en slecht oplap werk en en zat ook veel losse roest in de eindkappen wat dus alleen maar kan betekenen dat die ook heel erg dun zijn
Omdat ik ondertussen wel erg twijfelde over de veiligheid van de as en ik geen reparatie onderdelen oid kon vinden ben ik uiteindelijk op zoek gegaan naar een andere as
En zo kwam ik uiteindelijk bij Alain (area 51) terecht die nog een goede harde vooras met veren had liggen die al verlaagd was
Dus deze as gekocht en opgehaald en ik kon weer verder
Zoals gezegd viel het demonteren van de oude as erg tegen en ik had ook niet verwacht dat mijn as zo slecht zou zijn
Daarom uiteindelijk maar besloten om alles helemaal aan te pakken nu de as er toch onderuit lag
Dus alle roest is verwijderd
Veel onderdelen gespoten
Nieuwe fuseekogels
Nieuwe naaldlagers
Nieuwe vet keerringen
Nieuwe vet nippels
Hoofdstuurpin gereviseerd inclusief messing bussen
Nieuwe wiellagers
Remklauwen gereviseerd
Nieuwe hoofdremcilinder en remlicht schakelaars
Nieuw remvloeistof reservoir
Nieuwe remleidingen
Nieuwe remslangen
Enz enz enz
Kortom een complete revisie van de vooras en de voorste remmen
Op de werkbank eerst zoveel mogelijk van de onderdelen die ik terug kon plaatsen erop gezet
De wielnaven e.d heb ik nog mee gewacht
De vooras zou anders zo zwaar zijn geworden dat ik hem niet meer van de werkbank op zou kunnen tillen
Om het geheel vervolgens onder de bus te bouten
Hoe slecht de vooras ook was,gelukkig zat er geen puntje roest op de chassis balken
Dus die heb ik alleen even goed schoongemaakt en een laagje zinkspray op gezet gewoon omdat ik er nu bij kon en het geen moeite kost
De schoongemaakte en gereviseerde onderdelen van de wielnaven weer terug in elkaar gezet
En de remklauwen ook gereviseerd
En de nieuwe hoofdremcilinder met schoongemaakte en gespoten rembekrachtiger
En vervolgens alles gemonteerd en aangesloten
En omdat ik de slangen van de rembekrachtiger naar de motor ook heb vernieuwd heb ik ze even gevacumeerd zodat ik zeker wist dat dit dicht was
Ik heb me laten vertellen dat dit belangrijk is aangezien deze slangen nog wel een willen lekken waardoor je valse lucht krijgt en de motor arm kan gaan lopen met alle gevolgen van dien
Gelukkig ging het verlagen van de achterkant vele malen makkelijker dan de voorkant en konden al snel de wielen gemonteerd worden
Als ik eerlijk ben mag hij van mij nog wel iets lager aan de voorkant maar omdat hij al op z,n laagst staat met de rasterplaatjes wil ik er nog een keer dropped spindels op zetten en dan is ie zoals ik het zou willen
Dus als iemand nog een setje heeft liggen hoor ik t graag
Helaas begonnen de wielen na een paar 100 km al af te tekenen in de poedercoating
Hierop contact opgenomen met de fabriekant en dit wordt onder garantie opgelost
Verder op marktplaats voor net geld een achterbank met motorruimte kussen kunnen kopen
En ook gemonteerd in de bus
Het plan was om volgend jaar het hele interieur te laten bekleden inclusief de nieuwe bank en motor kussen maar omdat ik dit jaar erg veel last heb van mijn rug en de stoelen in de bus echt erg slecht waren uiteindelijk de bestuurders stoel en het passagiers bankje eruit gehaald en opnieuw laten bekleden en voorzien van nieuwe vulling
Als volgend jaar de financiën weer een beetje op pijl zijn doen we de rest in dezelfde kleur en materiaal als de stoelen die nu zijn gedaan
En nog een paar mooie vakantie foto,s
Binnenkort ga ik beginnen met de eerste plaatwerk delen te vervangen en repareren