Mijn ritje van zo'n 8 km naar de sportschool inclusief hapjesschaal ophalen resulteerde in een ruime 1:18, wat niet slecht is, gezien het een gecombineerde rit is, zonder echt lange constante stukken.
De grootste winst, en het is echt een cliché, maar zeker waar, zit hem in de rechtervoet/rijstijl. Het mooie van deze Audi is dus het COD-systeem, waardoor die echt heel weinig afremt op de motor, en je dus heel vroeg al van je gas af kan bij aanrijden naar een bocht of kruising.
Wat ik een beetje probeer aan te houden tijdens het rijden zijn de volgende zaken:
-Rijden met een fluwelen voet, dus rustig optrekken met relatief weinig gas geven
-Houden aan de snelheid, of iets erboven
-Schakelen rond de 2000 toeren of volgens schakelindicator (en ook tijdig weer terug schakelen)
-Zo weinig mogelijk de rem gebruiken/afremmen op de motor
Dan de systemen op de auto:
-Cylinder on demand
Tussen de 1300 en 3900 toeren schakelt de auto over op 2 cilinders, bij een lage belasting en nog wat andere voorwaarden zoals dat de motor op bedrijfstemperatuur is
In de boordcomputer bij het actuele en gemiddelde verbruik komt hier ook een melding van wanneer dit actief is.
-Efficiency programma
Onder de boordcomputer zit een efficiency programma met onder andere een verbruiksmeter voor randapparatuur, zoals de verwarmde spiegels, airconditioning, achterruitverwarming, en stoelverwarming.
Hier kan je dus in 1 oogopslag zien hoeveel de stoelverwarming of de airco gebruikt. Dus dit zal voornamelijk uit staan. Tijdens de zomer ga ik de airco echter heus wel gebruiken hoor.
-Drive select
Deze heb ik van dynamisch naar efficiënt gezet. Ik weet van de Golf dat de gasrespons hierdoor gedempt wordt, en op cruise control is de acceleratie ook een stuk rustiger (minder inspuiting).