Ik heb de uitlaat inmiddels gedemonteerd. Hier is heel goed het verschil te zien tussen een originele downpipe en een 3 inch katloze Milltek.
En hier de losse flens voor de downpipe. Hij is zo mooi afgescheurd, je zou hem bijna weer vast lassen.
Helaas heb ik ook even aan het turbinewieltje gevoeld nu ik erbij kon, en dat had ik beter niet kunnen doen. Deze kon ik wel 3 a 4, misschien wel 5 mm heen en weer bewegen.
Dit geeft mij het volgende dilemma:
Na het monteren van de downpipe moet ik eigenlijk langs de tuner. Ten eerste was ik nog lang niet van plan om motorisch iets te gaan doen, ten tweede wou ik dan alles in 1 keer doen, en het plan was een K04 ombouw waarvoor ik gaandeweg alle spulletjes bij elkaar wou zoeken. Nu weet ik echter (wat ik eigenlijk al wist gezien de kilometerstand) dat de turbo zijn beste tijd wel heeft gehad.
Dit geeft mij de volgende opties:
-Downpipe monteren en gaan (ik kan niet precies inschatten hoe de ECU hier mee omgaat, en wat dit betekent voor de motor)
-Downpipe monteren en langs de tuner (met een turbo die misschien de eerstvolgende trackday de geest geeft)
-Een nieuwe turbo K03 hybrid monteren met downpipe en langs de tuner
-Een K04 ombouw met downpipe en hpfp upgrade en injectoren etc
De eerste optie zie ik niet echt zitten, maar komt in mij naar boven omdat ik 31 mei Zolder heb gepland, en hier heel erg naar uit kijk.
De tweede optie zie ik niet echt zitten vanwege de staat van de turbo, ook een gevoel van weggegooid geld omdat ik in een later stadium dan nogmaals langs de tuner moet.
De derde optie ben ik bang dat ik nog wat mis als ik geen K04 ombouw doe.
De vierde optie wordt al met al vrij prijzig (hpfp upgrade, andere injectoren, drukbuizen etc), en past niet echt in mijn budget op dit moment.
Ik heb dus gekozen voor optie 3, er komt een hybrid K03 turbo. Samen met de downpipe en Ramair inlaat moet dit zo richting de 300 pk gaan, en aangezien mijn Leon op dit moment 1146 kg weegt, moet dit toch wel behoorlijk afgaan als ik vergelijk met mijn Golf die 300 pk heeft, en retesnel is, maar toch ook richting de 1400 kg gaat.