View Single Post
  #4  
Old 23-02-2022, 08:09
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,205
Default

Quote:
Originally Posted by Mk1_er
En die langere slag hoe moet ik dat dan bezien?
Zijn de zuigers dan korter of moet de kop hoger komen?
En is de bodemzuigerkoeling echt nodig?

Zo leer ik ook weer wat bij...!


Langere slag zit hem meestal in een andere maat krukas. Deze is dan groter in diameter zullen we maar stellen. Hierdoor trek je de drijfstang/zuiger dieper het blok in en verder omhoog. Uiteraard zoals je kunt zien is het geen centimeter werk maar millimeters. Daarbij kan de lengte van de drijfstang ook het een en ander uitmaken voor deze geometrie.

Die zuigerbodemkoeling is echt essentieel voor een motor die vrij heet loopt (zoals de G60). Alle warmte die je tijdens het verbrandingsproces in de zuiger stopt kan eigenlijk heel moeilijk weg. De cilinderwanden zijn gekoeld met olie en koelwater dus die hebben een vrij snelle afgifte van warmte. die zuiger heeft alleen contact met de zuigerwand via 3 dunne zuigerveren, dus de warmteoverdracht is echt minimaal. De zuigerbodemkoeling (spuit dus olie tegen de bodem van de zuiger) biedt eigenlijk de enige significante koeling van de zuigers. volgas zonder deze zuigerbodemkoeling maakt hele mooie gaten in zuigers

Je bent natuurlijk niet verplicht de interne delen van de G60 pas te maken in de EG. Er zullen ongetwijfeld turbo ombouw kits voor de EG bestaan, voornaamste doel is het verlagen van de compressieverhouding zodat er 'ruimte' is voor drukvulling. Dit zal waarschijnlijk in de vorm van andere maat zuigers (lager/minder hoog) en sterkere drijfstangen zijn.
Reply With Quote