Quote:
Originally Posted by vdWal.
goed bezig weer!
behoorlijke joekels die inverters als je zo het geheel ziet met de neus op de foto!
|
Dit zijn Sevcon Gen4 Size 6 inverters. En inderdaad, zij lijken klein totdat je ze inbouwt
Originele accuspanning van de auto was 16x 6V (nominaal), en dat wilden wij graag zo houden. Veiligheid altijd voorop!
Denderend veel keuze van inverters voor de "lage" spanningen heb je niet:
Sevcon
DMC
Curtis
Misschien nog wel andere, maar met die drie werk ik regelmatig.
Daarbij is de motor een IPM (interrior permanent magnet), en heel veel motoren zijn SPM (surface permanent magnet). Besturen van een SPM stelt aanzienlijk minder voor dan IPM, en dat laat ook veel opties afvallen: menige "eenvoudige" inverters kunnen een IPM-motor niet regelen.
Die Sevcons konden wij voor een prikkie krijgen van een bekende.
De motor werd zo gekozen dat zo een inverter optimaal wordt benut, en voor redundantie (
) werd het type motor gekozen waar meteen twee inverters op kunnen. Als er eentje stuk gaat, kom je nog thuis.
Dat type motor werd bij mij op het werk met dat type inverters afgesteld en getest. Dat betekent dat wij geen problemen met instellen gaan hebben.
(Dat is waar helaas veel enthousiaste projecten spaak lopen: instellen van de inverter(s). Het wordt nog fraaier wanneer je geen gegevens van de motor hebt en geen mogelijkheden om het te meten.)