Quote:
Originally Posted by Carel Ha
Ik heb vanavond eens zitten rekenen aan de hand van deze formules:
https://www.mvwautotechniek.nl/compressieverhouding/
Als ik hiermee ga rekenen kom ik met de compressie waardes die jij geeft op een verkleining van 2.9mm in hoogte in de verbrandingskamer. Dit lijkt mij echt wel heel erg veel. Maar zeg nooit dat is onmogelijk want voordat je dat hebt gezegd is het al gebeurt...... Helaas maar al te vaak gezien
Maar als het zo een groot verschil is dan zou het wel mogelijk moeten zijn om dat na te meten, misschien niet exact 2.9mm maar 3mm is wel af te lezen.
|
Ga je hier uit van de waardes welke hij gemeten heeft?
De compressie einddruk die je meet, zegt eigenlijk niet direct iets over de werkelijke compressieverhouding van de motor. Deze gemeten einddruk is namelijk een functie van de atmosferische druk maal de vullingsgraad maal de theoretische verhouding tussen het slagvolume en compressievolume, tot de macht 1.12.
Als ik de gemeten druk van 16 bar dan terugreken naar theoretische compressieverhouding zit ik op 1:12,4. Uitgaande van een atmosferische druk van 1000 mbar en een vullingsgraad van 90%.
Daarbij uiteraard geen rekening gehouden met de precisie van de meter
Bij een normale compressieverhouding van de PL (1:10) hoort een verbrandingskamer van 45 cc. Bij een compressieverhouding van ongeveer 12,5 zal dit 36 cc zijn.
Oppervlakte van de zuiger bedraagt circa 4,05 * Pi^2 = 39,978 mm^2 (Boring 81,00 mm).
Dan zou de standaard verhouding een hoogte van de verbrandingskamer (als je deze als perfecte cilindervorm ziet, wat ie niet is natuurlijk) hebben van 1,125 mm. De 1 :12,4 verhouding komt dan op een hoogte van 0,9 mm. Als het blok én de kop beide ooit eens gevlakt zijn, is dit geen gekke verschilwaarde!