Een lambdasonde kan veel langer mee dan c.a. 160.000km.
Het is echter wel afhankelijk van hoe je rijdt. Bij vooral veel snelwegkilometers zal die een stuk langer mee gaan dan wanneer de auto vooral voor korte stukken gebruikt is/wordt.
300k is ook te halen als je de motor op temperatuur houdt op de snelweg.
Wilt niet zeggen dat het niet aan de lambda kan liggen. Inderdaad, maak hem los. en kijk of er verschil is in verbruik.
Samen met de blauwe temperatuursensor en bij een NZ de luchthoeveelheidsmeter (voorloper van de LMM) zorgen die voornamelijk voor de mengselvorming.
1 van de 3 niet in orde zorgt voor startproblemen, hoger verbruik of koudloop problemen.
Jammergenoeg is het niet altijd eenvoudig om even te bepalen welke het probleem veroorzaakt.
Vooral ook omdat dezelfde problemen kunnen worden veroorzaakt door valse lucht.
Wat betreft dat wel of geen water uit het temperatuursensor-gat: Ik heb beide al meegemaakt. Maar je kunt beter voorbereiden op aardig wat koelwater verlies, dan dat er een hoop uit komt en je op je fiets een fles vloeistof moet gaan halen