Zo, afgelopen week s'avonds zo nu en dan lekker aan de motor kunnen werken.
Ik heb inmiddels de lagerschalen met de nieuwe rekbouten erin, de oliepomp zit erin en de carterpan weer erop gezet.
Voor de distributie kant had ik het alu deksel welke achter het distributie rondsel zit van een tdi gepakt, alleen blijkt dit niet te passen. Hij past er wel op, maar als ik dan de distrubutie kap wil monteren komt deze veel verder naar buiten te staan dan de originele die bij de motor hoort. Ik heb het originele deksel aangepast en nu past alles goed.
Drijfstangen weer vast;
De oliepomp op zijn plek:
Onder ben ik nu klaar.
Ik ga nu nog de klepdeksel pakking vernieuwen en de nokkenas spanner en het zuigertje voor de HD pomp pak ik ook direct mee.
Ook heb ik zo'n PCV delete kitje besteld. Kost niet veel en ik heb nu toch alles los.
De motor was boven wat zweterig en de oorzaak is de pakking in het klepdeksel. Deze was her en der behoorlijk hard en ingedroogd.
De zuiger/plunjer van de HD pomp;
Optijd erbij, gelukkig geen slijtage aan de nokkenas
Ook nog het nokkenas carter deksel? gedemonteerd om bij de nokkenasspanner te kunnen komen.
Spanner is nog niet poreus of gaan brokkelen, maar als je m in duwt dan komt hij niet goed meer omhoog. Ik hoorde elke keer als ik de motor met de hand in de rondte deed zo nu en dan een tik en dat kwam dus hier weg.
Als hij tegen het tuimelen aan zat dan wipte de inlaat as net ff en tikje verder door en ik ben erachter dat het komt omdat er niet genoeg spanning op de nokkenasketting staat.
Een nieuwe is onderweg, samen met de zuiger/plunjer en een nieuwe pakking voor het deksel;
Ik hoop dat ik morgen de resterende delen binnen krijg zodat ik hem weer dicht kan bouwen.
Dan kan de motor uit de bok, nog even wachten tot de bak er is en dan kijken of ik hem een keer kan passen in de auto.