View Single Post
  #474  
Old 12-02-2018, 16:40
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,871
Default

Hoi Martinus.

Heb je nog wel plannen om het af te maken, of..?

Mijn tip, voordat je het blok rond wil laten gaan. Eerst de cilinderwanden inspecteren met een cameratje via de bougie-gaten.
Zie je tijdens je inspectie vliegroest op de wanden dan is dat een goede indicatie om zowiezo de kop te liften. Anders heb je gelijk de kosten van de kopbouten en die zijn ook niet gratis..

Het punt wat je echter niet ziet is waar de zuigerveren de wanden raken. Hier kan pitroest zijn ontstaan door de werking van twee soorten metalen op elkaar. Mocht dit het geval zijn is het waarschijnlijk zowiezo al einde onderblok. Heb dit helaas zelf meegemaakt en die motor lag zelfs wat minder jaren droog.. Je kan dan uiteraard nog sleeven maar dit heb ik zelf nog nooit laten doen (te duur vs nieuw onderblok vinden).

Mijn tip zou zijn mocht de inspectie goed zijn. Ververs olie en filter (die is na 2 jaar al af). Verwijder bougies, giet in elke cilinder wat olie. Laat dit inwerken. Maak een tool die de oliepomp draait en bouw met een boormachine oliedruk op zonder de krukas te draaien. Dit een paar keer herhalen en dan met een ringsleutel kijken of de krukas wil draaien. Uiteraard kun je dit combineren met inspecteren want als die rond gaat kun je de plek wellicht zien waar de zuigerveer zat.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote