Ik heb het hier al een beetje over gehad in het topic van de S3 maar ik som alles hier op in de hoop toch iets meer duidelijkheid te creëren, hulp te vinden en andere mensen met hetzelfde probleem te helpen
Het gaat om een Audi S3 8L uit 1999 met een 1.8-20vt 210pk APY motor.
Het is eigenlijk begonnen met een kapotte slang van het luchtfilterhuis naar de Turbo inlet:
ik dacht hiermee dus een probleem opgelost te hebben maar het enige wat ik ermee gedaan heb is 100 andere problemen aan het daglicht brengen
vervolgens heb ik de turboslang van Chargepipe -> Intercooler en van Intercooler -> Gasklephuis vervangen.
nou alles erop, nog geen week gereden en ineens nog maar 0,2 bar boost.. thats it. Wat bleek LMM kapot. vervolgens vervangen en het probleem was opgelost..
stationair liep de auto slecht en doortrekken voelde ook niet zoals het moest zijn. Heb toen ik de auto kocht heel het secundaire luchtsysteem eraf gegooid behalve het vacuümpotje enz. dus deze afgedopt en de auto liep alweer iets beter:
Dit duurde helaas ook maar weer hooguit een week want Toen ik de auto pakte en hij redelijk warm was begon hij ineens te flutteren bij het afblazen, waar je van zou zeggen oh Divertervalve, nope.. slangetje van de N249 opgerekt en eraf geschoten:
natuurlijk was het geen normaal slangetje en was het aan de ene kant dikker dan de andere, en zoals we van Volkswagen gewend zijn was het ook niet los te bestellen en moest ik €147,-aftikken want het kon alleen compleet met de rest van de slangen erbij. Nou dat heb ik dus even mooi op een andere manier vast gezet.
vervolgens brak 3 dagen later het overdrukventiel van de Carterventilatie waardoor hij ontzettend beroerd ging lopen:
toen was ik er even helemaal klaar me en heb ik het hele Carterventilatie systeem en Catchcan gedeelte vernieuwd:
bleek ook geen overbodige luxe te zijn aangezien het zo krokant was als iets.
twee weken probleemloos gereden (dacht ik)
De power voelde niet zoals het hoorde en ik ging toch nog eens speuren naar een lek:
weer prijs natuurlijk, dit vervangen door een deel van Forge:
gelijk ook de N75 leiding en DV slang mee vervangen:
Hij ging ineens weer als een speer! (dacht ik)
2,5 week ongeveer probleemloos gereden en ineens fluctueert de turbodruk heel erg. de ene keer 0,3 bar de andere keer 1,6 bar en toen schoot de auto in noodloop. Wat bleek, N75 defect. vervangen en alles werkte weer... maar niet naar behoren, de auto voelde veel trager aan en leek niet de pit meer te hebben als voorheen. De auto piekte altijd op 1,2 bar en deze hield hij ook vast. Nu ging hij naar 1,1 Bar en zakte meteen terug naar 0,9bar
Toen besloot ik toch eens om met Vagcom de gaan checken in meetwaardeblokken en wat bleek, de auto was gechipt en zou 1,4 bar moeten draaien waarvan hij max 0,9 deed. Begonnen met een lektest:
Diverse lekken gevonden:
na deze lekken verholpen te hebben ging de turbodruk naar 1,2 bar en hield hem vast op 1 bar.. er was vooruitgang maar niet wat het moest zijn
Toen ben ik gaan loggen en daar kwam dit uit:
Zo ben ik er dus achter gekomen dat het mengsel te arm is en dat de computer de Turbodruk terug regelt naar 1 bar omdat dat het maximale wat hij eruit kan halen kwa ideale lucht/brandstof verhouding dat is. Dit fluctueerd ook niet het is altijd tot 1,2 bar en dan terug naar 1 bar. Ik tank gewoon BP Ultimate 98 dus daar kan het ook niet aan liggen.
Het vreemde is dat ik in al die tijd nog nooit een foutcode heb gehad (alleen dat de flow van het secundaire luchtsysteem niet goed is maar dit zou hier geen effect op moeten hebben)
vervolgens was mijn vermoeden het brandstoffilter of de FPR, beide waren niet het probleem. De brandstofpomp was nog de allereerste dus de kans dat die defect was aannemelijk. Daarbij kwam dat wanneer de tank bijna leeg was de auto altijd slecht aansloeg, Brandstofpomp heb ik vervolgens vervangen en wat bleek. startprobleem met lege tank was opgelost maar het vermogen maakte geen verschil. Dus... de brandstofpomp was niet het probleem
Volgende optie, de Divertervalve. Er zat al een andere op toen ik hem kocht maar dit is een chargertech DV wat volgens mij gewoon een ebay ding is. Vervangen door een TT 225 Divertervalve en de auto trekt beter maar voor de Turbodruk maakt het nogsteeds geen verschil. Voorheen viel de auto ook wel eens uit wanneer ik onder boost ineens de koppeling intrapte, dit is nu ook verdwenen
Er zit geen Turbo op met verstelbare schoepen dus ook daar kan het niet aan liggen.
Even een opsomming van de dingen die al vervangen zijn/gecontroleerd:
- Complete carterventilatiesysteem
- Turboslangen van Luchtfilter tot aan inlaatspruitstuk
- Brandstofpomp
- Brandstoffilter
- FPR
- Divertervalve
- IAT sensor
- Wastegate actuator
- Wastegate stang zelf
- N75
- Alle N75 slangen vervangen door Forge
- Gasklep gereinigd en opnieuw ingeleerd
- Luchtmassameter
- Mapsensor
- alle slangetjes onder het inlaatspruitstuk
- Speling op de Turbo is goed en maakt geen gekke geluiden
Het enige wat ik zo zou kunnen bedenken wat het nog kan zijn is:
- Injectoren
- Software fout\
- Wastegate klep kapot (lijkt me onwaarschijnlijk aangezien hij dan géén boost zou moeten geven, tenzij er een klein stukje vanaf is gebroken?)
- Verstopte katalysator
helaas zijn dit allemaal geen dingen die ik vrij makkelijk kan controleren of via vagcom uit kan lezen...
ik kan de auto wel naar een specialist brengen maar ben er nu eigenlijk te lang en teveel mee bezig geweest om het op te geven nu
Het enige wat de auto nu nog doet afgezien van het inhouden/terug regelen van de Turbodruk is 1200 toeren stationair lopen bij koude start (ong. 1,5 minuut) verder loopt de auto super nu.