Betreft het een 1.3 (ronde braadpan op de motor) of een 1.3i (vierkante filter box links achter de koplamp?
In principe werken beiden hetzelfde:
Bij het koud starten van de motor is het wenselijk om een poosje warme lucht aan te zuigen, omdat dit de evaporatie van de benzine bevorderd en er voor zorgt dat de benzine niet (of minder) als druppels in de inlaat blijven hangen en dus niet in de verbrandingskamer komen.
Op je uitlaatspruitstuk bevind zich een aluminium kap met daarop een aanzuigbuis die naar de inlaatbuis loopt om de motor van warme lucht te kunnen voorzien. Deze buis loopt naar de klep waar jij het over hebt.
Het bedienen van deze klep wordt inderdaad gedaan door een vacuüm uit het inlaatspruitstuk, maar omdat je enkel warme lucht wil toevoegen tijdens de periode waarin de motor niet voldoende opgewarmd is, zit er op je inlaatspruitstuk een temperatuur regulator. Deze regulator staat open in het geval van een koude motor, waardoor het vacuüm dus tussen de inlaat en de luchtfilterbox loopt, en de regelklep van warme lucht geopend wordt.Zodra deze warmer word door de opwarmende motor, zal deze zich gaan sluiten, tot deze uiteindelijk dicht staat. Op dit punt is er dus geen vacuüm meer in de leiding tussen inlaat en filterbox en zal de klep sluiten, waardoor er alleen buitenlucht aangezogen gaat worden!
Als deze klep werkt met een pomp maar niet met motorvacuüm, zal er óf een lek in de slang zijn, of staat de temperatuur regelaar vast in dichte stand. Ook kan het zijn dat er een lek in je inlaatspruitstuk is, controleer alle vacuum slangen eens goed. Ik heb zelf een 1.3i (NZ) en weet hoeveel gedonder één lekke slang kan geven