Quote:
Originally Posted by Lucasmolen
Concrete vraag 1: Als ik een oliekoeler op het blok wil gebruiken, waar in het oliesysteem kan ik het beste de in en uitvoer maken? Net na de pomp of net voor het weer terug vloeit in het carter?
Alvast bedankt
|
De motor is als het goed is reeds uitgerust met een olie-KVS-warmtewisselaar. Dat is dat ding waar de filter op wordt gedraaid.
Wil je dan alsnog een koeler? Denk er aan, een TDI loopt niet echt warm. Ik heb met de Scirocco nooit de olie boven de 100 *C gekregen..
Quote:
Originally Posted by Lucasmolen
Concrete vraag 2: het nokkenas tandwiel heeft geen spie. Wat is de procedure om de timing goed af te stellen?
|
Mijn opmerkingen er over:
- in de achterkant van de nokkenas zit er een sleuf. In die sleuf komt een lineaal, die op het kleppendekselpakkingvlak steunt.
je mag die lineaal NIET ALS BLOKKEERGEREEDSCHAP GEBRUIKEN!! Dit gaat je anders de nokkenas kosten...
- Afhankelijk van de basispomp voor jouw mTDI pomp kun je wél of niet de blokkeerpen gebruiken. Mijn eerste pomp was een LT28 pomp, en daar kon het niet mee..
- Pomptiming wordt slechts grof gezet met de riem. Nadat de distributie goed staat, moet de timing door het kantelen van de pomp afgesteld worden..
Om het nokkenastandwiel vast te houden tijdens het vastdraaien moet je een gereedschapje maken: een stuk buis met 2 bouten er doorheen of zo. Werkt perfekt