18-01-2017, 00:28
|
Forum Regular
|
|
Join Date: Nov 2010
Posts: 169
|
|
Dat heb ik zelf gedaan ja. Dus gewoon een standaard afn genomen, pomp eraf geschroefd, beugel mag blijven wel moet je het grote ronde gat waar de pompneus inkomt uitfrezen/boren. Omdat de neus van een land rover pomp groter is. ik heb dit gedaan met een klokgatboor op de accuschroefmachine, natuurlijk wel met behulp van een mal. Vervolgens moet je de dieseluitgangen aan de pomp overzetten van een vw omdat deze van een land rover langer of korter zijn of iets met de draad weet dit niet meer zo 123 is al een tijdje geleden, weet alleen nog zeker dat ik deze overgezet heb een een 1600d. Dan heb je nog het probleem dat je pomptiming niet kan verzetten omdat je de pomp niet kan kantelen, dus moet je een poulie nemen van een golf4 deze is verstelbaar, beter is 1 van een AAZ, deze is ook verstelbaar maar veel lichter dan de golf4. Om je pomptiming te zoeken moet je wel ff uitzoeken, er zit in de land rover poulie geen spie maar er is wel een spiebaan in de hoofdas van de pomp. ik heb daar dan een poulie opgemonteerd van een 1600 met spie, en de motor op bdp gezet, Pomp dan zo stil mogelijk proberen te houden, hij verspringt altijd iets dus heb ik dit afgetekent op de motor. Dan poulie eraf en de verstelbare erop. Dan volgens aftekening proberen zo goed mogelijk juist op bdp zetten. Vervolgens kun je de positie controleren/afstellen met de micrometer precies zoals je dat doet met een standaard D of TD. Als je dit allemaal gedaan hebt en je hebt de motor aan het lopen zie je dat de poulie van de pomp niet in lijn loopt met de rest. Dus moet je een flens maken dat tussen de pomp en de beugel komt. ik heb dit gemaakt uit een plaat van 3 mm. is wel eventjes werk als je het perfect wil hebben, je moet ook een beugel maken aan de kant van de uitgangen van de pomp om deze vast te zetten met die 4de bout van m8 dit is ook eventjes werk, dit heb ik gemaakt uit 4 mm. plaat. Verder heb ik dan het deksel van de pomp gedemonteerd en deze overgezet van een 1.6 td zodat mijn originele gaskabel past, hier zit je governer in dus als je deze al hebt aangepast is dit mooi meegenomen, moet je dit niet meer doen. Zo ziet het er ook netjes origineel uit onder de kap. Dit is het zo een beetje denk ik is allemaal wat werk maar geloof me het is het waard. Deze motor had een k24/t3 van een 1.6 td die dik 2 bar turbodruk droei, De t3 was de beste die haalde 2.4 bar en ging ook het langst mee. En jawel op een volledig origineel blok. Vanaf 2000 toeren ging je er vandaar tot 5500 hij kon gaan tot 6000 maar het klinkt gewoon niet gezond en het is helemaal niet nodig. Dus tussen 2000 en 5500 heb je een heel mooi vermogen, dus een zeer wendbare motor.
|