View Single Post
  #32  
Old 15-01-2017, 15:06
gijs474's Avatar
gijs474 gijs474 is offline
Volksforum aandeelhouder Mk1 R32 BFH
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 185
Default

Dan heb ik nog wel een probleem wat nog niet wil lukken om op te lossen jammer genoeg.

Al direct na de aankoop kwam naar voren dat er een aantal hardnekkige storingen in zitten waardoor de motor niet goed loopt. Het gaat namelijk om een BFH motor (Porsche Cayenne en Golf mk4) en schijnbaar een BUB kabelboom die aangepast is. (Audi, Golf mk5 enz.)

De volgende dingen heb ik toen geprobeerd:

- Eerst kreeg ik het advies om te beginnen met een nieuwe ECU omdat deze kapot scheen te zijn vanwege een foutcode: 18018 - Internal Control Module P1610 - 008 - Memory Check Sum Error.
Dit kon ik me voorstellen en via iemand op het forum een BUB ECU krijgen voor een mooie prijs, werkte echter niet en bleven dezelfde storingen er in zitten.

- Toen kon ik me voorstellen dat een BFH motor en een BUB ecu niet met elkaar kunnen werken, er zit namelijk 9PK en 5 jaar verschil tussen de beide motoren. Via de VAG groep kostte een nieuwe ECU ongeveer 1200 euro. Dat was een beetje een dure gok, dus via Ebay in Amerika een ecu gevonden met precies dezelfde code als dat ik heb (YESS!!!).
Verkoper in Amerika was top, en heeft het dezelfde dag nog verstuurd locally. Nu nooit problemen gehad met PostNL maar ze waren mijn pakketje met de ECU kwijtgeraakt wat toch wel vervelend was...

Gelukkig kwam 2 weken later toch het pakketje boven water bij de lokale Jumbo waar hij onder een ander Track&Trace nummer lag. Dus heel blij dat hij toch nog binnen is gekomen!
Immo uitgeprogrammeerd, maar jammer genoeg toch weer dezelfde storingen. En loopt even slecht.

- Verder zoeken dus!


Als ik hem uitlees met VCDS dan komen de volgende storingen naar voren:

- 16420 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S2: Heating Circuit
P0036 - 004 - Malfunction / Open Circuit - Verklaring: deze zit er niet meer in, gebruik alleen de voorste 2 lambda's

- 16831 - Control Circuit for EVAP Vent Control
P0447 - 004 - Open Circuit

- 18022 - MIL Control Circuit
P1614 - 008 - Implausible Signal

- 18018 - Internal Control Module
P1610 - 008 - Memory Check Sum Error Zat dus ook in de 1e BFH ECU

- 18009 - Relay for Supply Voltage Terminal 30 (J317)
P1601 - 004 - Implausible Signal

- 17070 - ECM Power Relay Control Circuit
P0686 - 002 - Short to GND - Intermittent

- 17069 - ECM Power Relay Control Circuit
P0685 - 004 - Open Circuit - Intermittent

- 17933 - Camshaft Timing Adj. Bank1 (N205)
P1525 - 004 - Electrical Malfunction Normaal komt de Exhaust cam er ook in

- 17044 - Intake Manifold Tuning Valve Control Circuit (Bank 1)
P0660 - 004 - Elect. Malfunction

- 18832 - EVAP Leak Detection Pump Control Circuit
P2400 - 004 - Malfunction

- 16797 - Secondary Air Injection System Valve (N112)
P0413 - 004 - Open Circuit

- 18325 - Relay for Coolant After-Run (J151)
P1917 - 004 - Open Circuit

En er zijn ook nog een paar storingen van componenten die er niet meer in zitten, maar dat spreekt wel voor zich.

Dit zijn allemaal storingen waar ik me van kan voorstellen dat hij er niet lekker van gaat lopen, nu heb ik de bedradingsschema's van de BFH en de BUB naast elkaar gelegd (Het was zaterdagavond en de vriendin was ziek) en ga ik de volgende bedrading eerst controleren:

Dit wat betreft de positionering van de nokkenassen. (De 2 hallgevers en de verstellers zelf.)

• BFH (Motor)

o N205 (Inlet camshaft control valve 1)
Pin 1: Zwart/Paars, massa
Pin 2: Blauw/Bruin, T121/115
o N318 (Exhaust camshaft control valve 1)
Pin 1: Zwart/Paars, massa
Pin 2: Grijs/Blauw, T121/120
o G40 (Hall sensor 1 Links op motor)
Pin 1: Paars/Rood, T121/98
Pin 2: Paars/Bruin, T121/86
Pin 3: Bruin/Blauw, Massa 220
o G163 (Hall sensor 2 Rechts op motor)
Pin 1: Paars/Rood, T121/98
Pin 2: Blauw/Rood, T121/87
Pin 3: Bruin/Rood, Massa 220

• BUB (Kabelboom)

o N205 (Inlet camshaft control valve 1)
Pin 1: Blauw/Rood, D181 massa (?)
Pin 2: Paars/Wit, T121/115
o N318 (Exhaust camshaft control valve 1)
Pin 1: Blauw/Rood, D181 Massa (?)
Pin 2: Paars/Blauw, T121/120
o G40 (Hall Sensor 1 Links op motor)
Pin 1: Zwart via con. Naar paars/rood T121/98
Pin 2: Wit/paars, T121/86
Pin 3: Bruin/Blauw, 220 massa (?)
o G163 (Hall sensor 2 rechts op motor)
Pin 1: Zwart via con. Naar paars/rood T121/98
Pin 2: Groen/paars, T121/87
Pin 3: Bruin/Blauw, 220 massa (?)

Dan voor de EVAP Purge Control Valve (N80)
- BFH Motor
Pin 1: Blauw/Geel, Massa
Pin 2: Paars/Rood, T121/64
- BUB motor
Pin 1: Blauw/Rood, D181 massa (?)
Pin 2: Paars/Rood, T121/64

Intake Manifold Tuning Valve Control Circuit

- BFH
Bij BFH niet gevonden
- BUB
Pin 1: Blauw/Rood, D181 Massa (?)
Pin 2: Paars/Rood, T121/64

Secondary Air Injection System Valve (N112)

- BFH motor
Pin 1: Blauw/Geel, Massa
Pin 2: Bruin/Geel, T121/44
- BUB
Niet gebruikt in BUB boom (?)



Nu kwam ik het volgende tegen in het BUB schema:





In rood omcirkeld zijn het grootste aantal storingen die ik heb en in blauw omcirkeld zijn de punten waar ze naar toe gaan. Ik heb dus het gevoel dat er iets mis gaat bij dat punt D181.

Nu ben ik niet helemaal thuis in de VAG schema's, dus haak hier een beetje af, maar volgens mij zou die 87a een pootje moeten zijn van een relais? Dat zou namelijk ook kunnen ivm de foutcode op het relais J271.

Sorry voor het lange bericht maar misschien heeft iemand iets aan de verschillende pinnetjes en mocht iemand nog een idee hebben dan is echt alle hulp welkom!

Bedankt!
Gijs
Reply With Quote