View Single Post
Old 07-01-2017, 19:50
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore

Quote:
Originally Posted by Richard
Met verbazing door dit topic zitten lezen.
Ik dacht dat er toch wel een paar van de oudere generatie waren die de kr2000e/ 16s oettingers kennen.

dat komt omdat velen hier vanalles roepen..van horen zeggen etc..
een paar posts hierboven roept men dat een 9A 2,0 16v ook in een Golf 2 is geleverd..
nou dan gaat bij mij het licht uit hoor..
ik heb de Golfjes 2 en 3 meegemaakt nieuw vanuit de showroom..
bewust toch zeker vanaf 86-87..
en ken heel het Okrasa dealer verhaal..
ook dat je enkel de Oettinger motor modificatie destijds kon bestellen..d.w.z de buitenkant bleef gewoon standaard..of je ging voor de hele kermis met wielen en bodykit
je kon destijds een GTI bestellen bomvol opties die over de ton in guldens kostte...
even resume ,een gemiddeld rijtjeshuis in de jaren 80 kostte ook zoiets toen...
dit kon in principe ook bij andere tuners Dennert,Nothelle, ABt..
enkel Oettinger liep geheel via de dealer..de andere bedrijven moest je min of meer zelf benaderen
nogmaals ,het is puur hoever je nu nog wil gaan daarin..en is zo'n motor nog een meerwaarde vandaag de dag?
toen was 185 pk uit 2 liter heel wat..en inderdaad de motoren waren toen meer gericht op prestaties dan probleemloos 3 ton meegaan..
grote kans dat men zo'n blok al een keer helemaal in de revisie heeft gehad..
en dan is de vraag wat er vanbinnen nog echt Oettinger is..
naderhand zijn er zat andere tuners bijgekomen die een KR goed konden tunen ..
op kenteken van de auto zal altijd Volkswagen staan..niet als bijvoorbeeld bij een B6 3,5 Alpina staat i.p.v BMW ,of Shelby GT 500 i.p.v Ford Mustang..
dus daar zal absoluut de meerwaarde niet inzitten..
M.a.w toen het ding nieuw was met alle documentatie erbij was het best een dure exclusieve auto..
nu 25-30 jaar later is dat nog maar de vraag..
er is ook verder geen enkel steeds terugkomend optisch/technisch onderscheidend kenmerk dat een reeks of bouwjaar exclusief maakt..net als bijvoorbeeld de in frankrijk geleverde Golf 1 Oettinger 16s
ik zou zomaar zeggen dat hij geen duizend euros meer waard is dan een gezonde Golf 2 16v..
Reply With Quote