Quote:
Originally Posted by Function
Wat opvalt is dat de motor niet meer wil draaien (startmotor) als de accu volgens de oplader op 12 volt staat. Alsof de accu dan leeg is.
Als die weer iets boven de 12 volt staat draait de start motor weer.
|
12,0V is dan ook quasi leeg voor je auto.
jouw lader moet de accu minstens boven de 13,8V brengen, zoniet laadt die niet op.
als je je accu afkoppeld en een paar uur laat staan, zou je bij 20°C volgende waardes moeten meten (als het vriest, verliest je accu ongeveer 50% van haar capaciteit. daarom staan veel mensen bij de eerste nachtvorst ineens met problemen terwijl de auto de dag ervoor gewoon goed startte.)
-12,06V is 50% lading, maar eigenlijk mag je niet verder ontladen met een loodaccu. 50% is het absolute minimum. ga je daaronder, dan slijt ze heel snel.
-11,75V is kritisch voor je accu, als ze dan niet onmiddelijk bijgeladen wordt, komt er onomkeerbare schade op uw loden platen.
-lager dan 11,5V mag je je accu afvoeren. je krijgt ze misschien nog wel werkende, maar ze zal heel binnenkort weer eens leeg staan. de zelfontlading is immens hoog. daar kan je zonder gebruiken van een volle accu naar een lege gaan op een week zonder dat er iets aan hangt.
als ze aan de lader hangt dan moet je boven de 12,8V gaan.
haal je net 12,8V dan gebeurd er niks, accu laad niet op.
voor een beetje op de laden moet je al richting 13,6V gaan, normaal opladen 13,8-14,0V, snel opladen is 14,4V.
een startaccu van een auto kan maar een 80 tal keer ontladen en opgeladen worden en dan is ze dood. doordat een auto eigenlijk maar een 5% ontlaadt tijdens het starten, en die dan onmiddelijk weer vol laad, kan je dat een 1000-2000keer doen. maar telkens de accu dus dieper ontladen wordt, gaan ze ook x aantal keer sneller slijten.
elke startbeurt van 100% naar 80% leegtrekken omdat de motor slecht start, dan zal je accu maar een 400keer kunnen starten voor ze dood is (ongeveer 1jaar dus als je die elke werkdag gebruikt).
je mag ook niet vergeten dat een startmotor ongeveer 300-500A trekt. jouw accuspanning zal dan van 12,5V naar ongeveer 10V inzakken (volle accu).
bij een lege accu kan je makkelijk van 12,0V naar 9V inzakken en dan zal je electronica beginnen falen (transistorontsteking, ecu's, brandstofpompen,...). de motor gaat dan net nog rond, maar start niet door te zwakke vonk of te lage brandstofdruk.
probeer eens met een paar hele dikke startkabels te starten, als andere wagen zoek je maar een draaiende dieselmotor (die hebben een veel sterkere accu).
als je je accu moet vervangen, steek de grootst mogelijke die je kwijt kan onder de motorkap.
let dan op lengte-breedte-hoogte van de accu alsook de lokatie van de accupolen.
er staan 2 waardes op een accu,
iets in Ah (ampereuur) en dat wil zeggen hoelang je accu stroom kan trekken. een 100Ah accu kan dus 10uur lang een stroom van 10A leveren (10A x 10h = 100Ah), maar ze kan evengoed 100uur lang een stroom van 1A leveren.
het 2de getal is in ampere en zegt hoeveel stroom de accu in piek kan leveren gedurende 10sec voor ze onder de 10V komt. bij benzinewagens zit dat rond de 300-400A, bij dieselwagens is 600-900A niet abnormaal.
ter info: mijn ford capri 2.0 uit 1978 had normaal een 12V 44Ah 360A accu, ik heb ze vervangen door een 12V 76Ah 640A diesel accu. nooit nog startmiserie gehad
.
wel opletten, als je motor niet aanslaat, dat je na een minuut starten ff de boel zo laat staan. zo een diesel accu in een benzinemotor kan de starter op 5min doorstarten gewoon doorbranden