Quote:
Originally Posted by Function
- hoe kan ik zonder multimeter checken of er stroom op de injectoren staat.
|
Met je vingers?
Best niet doen dat, je zou kunnen er een lampje tussen zetten en kijken of dat gaat branden maar eigenlijk ben je best van gewoon een multimeter aan te schaffen! Je hoeft geen duur Fluke ding te hebben, ik heb een Amprobe 5XP-A en die heeft me 42€ gekost. Echt een super toestel!
Met die multimeter kan je dan ook gemakkelijk je massapunten checken! Kan je makkelijk doen met een continuïteitstest of een voltmeting, maar je hebt wel een multimeter nodig om ze goed te kunnen nakijken. Tenzij er eentje loshangt ofzo zal een visuele check weinig opleveren.
Wat je zegt van de brandstofslangen los te nemen is al zeer goed, kan je tenminste al zien of de injectoren brandstof krijgen. Daarna zou je een drukmeting kunnen doen maar daar heb je een drukmeter voor nodig.
Ik ken nu niet veel af van het NZ blok maar de meest simpele manier om je brandstofsysteem eens te checken is een injectorflow test. Je injectors eruit halen, elke injector in een apart plastieken flesje hangen en dan iemand de auto laten proberen starten. Dan moet je kijken naar het spuitbeeld van de injector en of ze allemaal even veel inspuiten. Het spuitbeeld moet een goed vernevelde kegel zijn, de injectors mogen niet druppen en ze zouden allemaal ongeveer evenveel in de flesjes moeten spuiten.
Zoals ik al zei, ik ken niet veel van de NZ motor, heeft deze een lambda sonde? Zo ja, ook even checken! Zou best de kern van het probleem kunnen zijn indien deze er een heeft.