11-12-2016, 13:53
|
|
Postwhore
|
|
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
|
|
is je compressiemeter geijkt dan?
die prutsdingen vertrouw ik niet om druk mee te meten, 14bar is al immens hoog. ik gebruik die dingen gewoon om te verifieren dat elke cilinder zowat op hetzelfde uitkomt.
als je daadwerkelijk zulke hoge druk hebt, dan kan je ontsteking al te zwak worden. hoe hoger de druk, hoe sterker de vonk moet worden om het mengsel nog te ontbranden.
als je problemen hebt, met te starten, verander dan eens van brandstofsoort.
98 is pingelvaster maar ontbrand moeilijker. dus bij zwakke ontsteking, kan de boel daarmee foutlopen.
95 is niet zo klopvast maar brand wel vlotter. tot een compressie van 10:1 kan je nog wel met 95 werken.
hogere compressie of turbomotoren werken best met 98.
bij ellende zeg ik altijd: wissel eens. ik heb auto gehad die niet goed presteren op 95 en enkel op 98 goed lopen (opel ascona 1.6SV met compressie van 10,5:1) en andere autos die minder presteren op 98 en vliegen op 95 (ford capri 2.0S). die motor heeft zelf eens half op diesel gedraaid (verkeerd getankte brandstof in gegoten)
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
|