23-11-2016, 22:24
|
Forum Regular
|
|
Join Date: Sep 2011
Posts: 277
|
|
De cilinderkopbout heeft inderdaad een draad van M11 maar een XZN/spline/veeltand/12tand bitmaat van M12.
Cilinderkopbout (ELRING, 819.817)
Sleutelwijdte: X - M 12
Schroefkop-/moerprofiel: Binnen veeltandig
Lengte (mm): 96
Spoed [mm]: 1,5
Schroefdraadmaat: M 11
Voor de XZN dob/bit heb ik een voor een 3/8" dopsleutelratel gekocht. Ik denk niet dat de 1/2" versie in de behuizing van de cilinderkop past. Die is dan te dik (?).
De geleende momentsleutel voor de aandraaimomenten van kopbouten was helaas wel 1/2" en moest dus een adapter kopen om van 1/2" stift (momentsleutel) naar 3/8" (xzn bit/dop) op elkaar aan te sluiten.
Voor de 180 graden extra draaimoment (na de fases met de momentsleutel 40 & 60 Nm.) een ijzerdraadje gebruikt. De kracht hiervoor viel me erg mee!
Het moeilijkste van de cilinderkoppakking vervangen was de bout van de nokkenaspoelie losmaken. Dat koste me 2 dagen en een kans dat het boutje van de distributieriembehuizing achter de nokkenaspoelie kon afbreken. Die werd gebruikt (met een dop) als tegenhouder/stopper om de krukaspoeliebout los te maken.
Een volgende keer zou ik daarvoor een stopper/tegenhouder maken die direct in de gaten van de nokkenaspoelie wordt gehouden en bv. op de grond steunt. Of de waterpomp demonteren en de distributieriembehuizing aan de nokkenas laten zitten.
|