De reden waarom we een balljoit extender willen gebruiken:
Origineel is de wielophanging van de Golf 1 zo:
Met rood omcirkeld zijn de punten die van belang zijn voor het rolcentrum. Linksboven zet een lijn haaks op KPI. Linksonder trek een lijn evenredig met de draagarm. Het punt waar deze twee lijnen raken is het poolcentrum. trek nu een lijn vanaf het middenpunt van de band het wegdek raakt naar het poolcentrum. De plaats waar deze lijn het hart van de auto kruis is het rolcentrum.
Het blauw omcirkeld is het zwaartepunt. In deze tekening is de afstand tussen beiden ongeveer 10cm. Neem de kracht die naar buiten wil in een bocht maal de arm (10cm) en je hebt het moment dat overhellen veroorzaakt.
Hopelijk snappen jullie het nog.
Nu zijn we allemaal een grote fan van verlagen.
Om een lang verhaal kort te maken, arm wordt vier keer zo groot net als het moment. (zie dat ik een klein foutje had gemaakt en een verlaging van 10cm heb nagebootst, maar het probleem is duidelijk hoop ik.
Samenvatting:
Het rolcentrum heeft invloed op het hellen van de auto, KPI en de hoek van je draagarm hebben hier invloed op. Kleine invloedsfactoren zijn spoorbreedte en bandhoogte.