22-03-2016, 10:50
|
|
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
|
|
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,049
|
|
Quote:
Originally Posted by Jeroen64
Mooi project, ben benieuwd wat die motor straks doet
Ik heb laatst voor mijn eigen auto een AFH donor gekocht (behoorlijk brakke Polo 6N) en heb uiteraard al her en der zitten zoeken naar leuke projectjes rondom dit blok. Ik ben jouw set up al wat vaker tegengekomen (ARC + AFH kop) en had hier een paar vragen over; ten eerste: Wat is nou eigenlijk het voordeel ten opzichte van een "gewone" ARC?
Waarom was deze het meest geschikt, en was het geen optie om de ARC krukas en drijfstangen in het AFH onderblok te bouwen?
Verder heb ik verschillende discussies gezien over het gebruik van een 1.6 8v onderblok als basis, maar kan nergens een definitief antwoord vinden over of het nou kan/handig is, heb jij dit toevallig ook nog overwogen?
|
Thanks! Het voordeel is is dat bij de AFH kop de nokkenassen direct boven de kleppen zitten, ipv met stoterstangen bediend wordt zoals bij de ARC. Dit betekend dat de kop hogere toerentallen aankan. Bovendien flowt de AFH kop zeer goed en zijn er veel meer nokkenassen voor verkrijgbaar. Het is ook vaker het geval dat ze van de AFH een 1.6 willen maken, dus de krukas van de ARC/AVY/AJV in de AFH zetten, dan dat ze een ARC/AVY/AJV hebben en daar een AFH kop op willen zetten. Maargoed als je het blok dan toch hebt voor de krukas kan je het ook andersom doen
We hebben voor het ARC blok gekozen, eigenlijk puur omdat ik dan met de RDW beter zit (omdat het dan een 1.6 is), bovendien heeft de ARC zuigerbodemkoeling en heeft deze standaard een krukassensor (en een speciale uitsparing daarvoor bij het vliegwiel wat een AFH niet heeft), wat ik straks kan gebruiken voor de ontsteking. Bij een AFH zou ik zelf wat moeten bouwen met een triggerwheel en sensor.
Als ik het goed heb is het niet erg handig om een 8v onderblok te gebruiken omdat de kop er niet 1-2-3 oppast. Zie verder ook niet echt het voordeel van een 8v blok als basis?
|