01-02-2016, 21:43
|
|
Postwhore
|
|
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
|
|
Economy versnelling.
is eigenlijk geen 5de. de auto heeft een 4+E. oorspronkelijk is het zo dat je ermee moet rijden tot 4de. en pas op autosnelweg vanaf een bepaalde snelheid naar E mag overgaan. maar ik (en waarschijnlijk iedereen) rijd er gewoon mee als een 5de.
vanaf een 35-40km/h zit ik al in zijn 5. lekker zuinig cruizen en op koppel rijden.
staat normaal in je handleiding wel beschreven. dit vond ik online
Quote:
De Passat en Passat Variant hadden een manuele ‘4 + E’-versnellingsbak die het motortoerental in de hoogste versnelling met tot 25% verlaagde; ze behaalden hun topsnelheid in vierde versnelling.
De Polo, Derby, Golf en Jetta beschikten over een ‘3 + E’-versnellingsbak met een langere vierde versnelling, die niet alleen het verbruik maar ook het geluidsniveau verminderde.
Wie nog minder vaak naar de pomp wilde, kon ook een ‘Formel E’-versie van de reeds bijzonder zuinige en tegelijk dynamische Golf en Jetta met een dieselmotor van 54 pk bestellen.
|
dat ik de topsnelheid in 4de zou halen, klopt toch niet. bij benzines zou het misschien kunnen dat ze in 4de kracht genoeg hadden om tot einde toerental te geraken, en met die E versnelling niet meer. heb namelijk hetzelfde met de capri. die is danig omgebouw dat die theoretisch tot 285km/h zou kunnen in 5de, maar te weinig koppel heeft om dat daadwerkelijk te halen waardoor die in 5de op 185 blijft steken en in 4de tot 200km/h doorkan (in 4de is de theoretische top 235km/h, die 5de is dus zuiver overdrive om het verbruik te drukken. origineel deed die rond de 4500rpm in 2de bij hoogste versnelling, na mijn ombouw is dit 2950rpm in 5de hetgeen resulteerd in een verbruik van 8-10liter ipv 12-15liter/100km)
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
|