View Single Post
  #1  
Old 26-12-2015, 21:18
audi80coupe's Avatar
audi80coupe audi80coupe is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 45
Default Project Panamabruin - Dubbele restauratie Golf '76 + '77

Quote:
Originally Posted by Barn171
Je maakt wel een tread hè?! Ik ben echt heel benieuwd naar de wagen.

Quote:
Originally Posted by audi80coupe
Vast en zeker, maar gaat nog wel even duren.


Tja, belofte maakt schuld. Dus bij deze een heel lang verhaal...



Voor dat ik begin zal ik me even kort voorstellen. Mijn naam is Nick, geboren in 1995, autoliefhebber maar vooral van Volkswagen en Audi t/m de jaren '90. Zoon van een auto-/youngtimer-/oldtimerhandelaar uit het noorden, bij sommige van jullie wel bekend. Ik zit al meerdere jaren op het forum, maar heb nooit heel veel gepost, wel af en toe meegelezen!

Heb al een paar auto's gehad, o.a. een Golf 1 Scorpion die ik hier al eens kort heb voorgesteld. Momenteel rijd ik in een Golf 2 GL Diesel Automaat die ik binnenkort vervang door m'n Audi 80 1.9 TDI quattro. Als projectauto's heb ik nog een '84-er Audi Coupé en na zeven jaar restauratie bijna klaar, een '67-er 1500 Kever. Om me niet te gaan vervelen ben ik een half jaar geleden samen met mijn pa gestart met een nieuw project, wat eigenlijk vrij onverwacht een dubbel project is geworden....



De 1e Golf - 1977 Golf GLD







Golf nummer 1 is een Golf GLD van mei 1977 in de kleur Panamabruin. Toen op zaterdagavond 22 juni 2013 de advertentie online kwam hebben we direct geprobeerd contact op te nemen, en zondagmorgen waren wij de eerste die daadwerkelijk telefonisch contact kregen. De auto stond in het oostelijk gedeelte van Berlijn en was op twee bumpers na compleet en origineel. Afspraak gemaakt en maandagmorgen 24 juni naar Berlijn toe geracet en direct gekocht. Eind diezelfde week weer terug gekeerd en opgehaald, om vervolgens via Wolfsburg weer terug te rijden.

De staat is opmerkelijk goed voor een bijna 40 jaar oude Golf. Weinig rotte plekken, al het roest is voornamelijk oppervlakkig. Nieuw geleverd door Volkswagen Auto Deuschle in Stuttgart-Vaihingen en na de val van de muur verhuisd naar Oost Berlijn. De kilometerstand, slechts 97.338, is origineel. Desondanks heeft de auto een paar dingen meegemaakt in zijn leven.

- Het bovenste gedeelte van het voorfront is eens vervangen door een nieuwer type, deze heeft iets meer ''hoekjes en kantjes'' en dient dus weer te worden vervangen door een ouder en vlakker exemplaar. Het onderste gedeelte is wel origineel, want er is geen sleepoog (deze zit aan de bumper).

- Het spatbord aan de bestuurderskant is ook eens vervangen en moet worden vervangen door een exemplaar met een dunne rand onder de motorkap. Ook hebben deze geen gestanste gaatjes voor de bumpersteun.

- Het bruine velours interieur is vervangen door een bruin kunstleren interieur van een cabriolet, hiervan is de achterbank smaller en het past dus niet helemaal lekker. Het originele velours interieur is in dit jaar effen van kleur, terwijl ze normaal geblokt zijn. Een ramp om een origineel setje te vinden maar gelukkig hebben wij nog drie complete setjes liggen...

- En als laatste, het grote geluk. De vorige eigenaar had besloten dat een glazen klapdak wel fijn zou zijn en was al begonnen met de ombouw. Gelukkig is het alleen bij een gat in de hemel gebleven, en is er geen zaag in het dak gezet!

Eenmaal thuis een paar foto's gemaakt om de beginsituatie eens goed in te schatten (let niet op de rommel op de garage, gaat ook niet veranderen )



















Voor de hele oplettende kijkers: op de tweede foto van de motorruimte is een voorruit te zien met chromen strip, zoals deze origineel moet zijn. Op de meer actuele foto's is deze ruit weg. De vorige eigenaar vond het nodig deze, na de koop, nog achter te houden en te vervangen door een simpel exemplaar. Helaas kwamen we hier pas in Emmen achter.



Eind 2013 is de motor reeds uitgebouwd om te beginnen met verzamelen van nieuwe onderdelen. Het was onduidelijk hoe de motor er aan toe was aangezien hij waarschijnlijk rond 2000 is stilgezet, daardoor was het al snel duidelijk dat de motor geheel gereviseerd ging worden. Misschien niet direct noodzakelijk, maar het is erg leuk werk en hierdoor weten we zeker dat alles goed zit.












Augustus 2015
Afgelopen zomer begonnen met het leuke werk en de motor geheel gedemonteerd, vervolgens deeltje voor deeltje schoongemaakt:
















Zuigerwanden zijn gehoond, zuigers voorzien van nieuwe zuigerveren.


Natuurlijk ook niet onbelangrijk, het optische werk:






En ook de frisse zuigers er weer in:



Langzaam maar zeker begint het weer op een motor te lijken:






Over het spruitstuk wat nogal wat onenigheid, maar uiteindelijk er toch voor gekozen het zo te laten. Je ziet hem na inbouw bijna niet en hij brandt nog een heel eind schoon.



En inmiddels staat hij zo in de garage. Hier missen nog o.a. de dynamo en het distributiedeksel.






De Golf zelf stond natuurlijk ook niet stil. Langzaam maar zeker ontdaan van allerlei onderdelen:






Nog een foto van de huidige staat van de hemel:



En het interieur wat er origineel in hoort:





De laatste weken vooral bezig gehouden met wat las- en schoonmaakwerk:






De motorruimte wordt niet gespoten, slechts delen (zoals onder de accu) worden bijgespoten.


Voorfront is ook al vervangen, oud:



Nieuw:









Voor de rest valt het eigenlijk heel erg mee, voornamelijk wat kleine hoekjes zoals deze:




Het project heeft geen haast, er is dus ook niet echt een einddatum. We werken er aan wanneer er tijd is, en dat is bij ons erg moeilijk te voorspellen. Maar we verwachten dat hij zeker in 2015 op de weg is. Ondertussen houd ik jullie op de hoogte.
Reply With Quote