Nou... De Golf is nog steeds in mijn bezit, maar we zijn de laatste tijd niet zo'n goede vrienden
Tijdje terug weer van alles vervangen (Benzinedrukregelaar, gaskleppositiesenor, brandstofpomp, hoofdremcilinder en rotor + ontsteking
Wagen remt weer zoals het zou moeten en hij reed echt een stuk beter dan voorheen, echt veel beter zelfs. Ik was superblij totdat ik op begeven moment op het idee kwam om de complete ontsteking te vervangen (Was toch lekker bezig, en had het nieuw liggen). Wagen liep na het vervangen best redelijk maar niet oke: Wagen viel erg laag terug stationair (bijna uit zelfs) en had het idee dat het ontstekingstijdstip niet optimaal was. Aangezien ik zelf nog steeds geen vagcom heb besloten om de wagen weg te brengen naar een zogenaamd gespecialiseerd bedrijf, waar ik verder geen naam bij zal noemen.
Kreeg de wagen terug en herkende hem niet meer terug, in de negatieve zin
Wagen liep voor geen meter stationair, bleef hangen in toeren, inhouden.. etc, kan nog wel even doorgaan. Uiteindelijk dacht ik, misschien nog wat tijd nodig om zich zelf in te leren; maar dat bleef zo. In verband met de slechte service en klantonvriendelijkheid bij dat bedrijf besloten om maar niet terug te gaan.
Na lang gekloot te hebben de switch gemaakt en de oude ontsteking er terug in gepropt. Ik had alles netjes afgetekend en daarna de ecu gereset en gestart met de tempsensor los. Na een paar dotten gasgeven deze weer aangsloten en tadaa.. Het beestje liep weer redelijk als vanouds
(maar nog niet helemaal).
Morgen ga ik bij een ander garagebedrijf langs waar ze hopelijk wel weten wat ze doen... Heb namelijk het idee dat de ontsteking nog steeds niet helemaal perfect staat.
Na wat gezoek op Duitste sites kwam ik iemand tegen met precies hetzelfde probleem met zijn 2E motor: Wagen liep heerlijk, en na het monteren van een nieuwe ontsteking door de dealer liep deze slecht. Na allerlei wikken en wegen bleek ook gewoon dat de ontsteking niet goed op tijd stond..
Link naar dat topic:
http://www.motor-talk.de/forum/zuen...2e-t416579.html
Waarvan ik het volgende hier citeer:
Dir kann geholfen werden!
Grundsätzlich:zum einstellen des Zündzeitpunktes MUSS das Steuergerät in den Grundeinstellungs(Notlauf)modus gebracht werden.Soweit hat man bei deinem freundlichen alles korrekt gemacht.Aber...
6 grad vor OT ist viieeel zu spät!Laß den Zündzeitpunkt auf 12 oder 14 Grad vor OT einstellen.
Dann wirst du feststellen das dein Motor wieder besser zieht.Du kannst noch einen Schritt weitergehen
ie Zündung wird dann so weit früher gestellt bis der Motor beim beschleunigen anfängt zu "klingeln".Dann ca. 2-3 Grad später stellen.So hast du das optimal machbare rausgeholt.Wenn dein freundlicher das so nicht machen will müsstest du dir ne freie werkstatt suchen die das macht.Wichtig ist das die da auch ein Testgerät haben das an die Diagnosebuchse neben dem Ascher angeschlossen wird.
Mijn Duits is redelijk, maar hier de vertaling ongeveer:
Wij kunnen u helpen!
In principe: werden.Soweit aan te passen het ontstekingstijdstip moet de controle-eenheid worden gebracht in de basis instelling (nood) modus beschikt u vriendelijk alles correct gemacht.Aber ...
6 graden BDP is viieeel te laat is! Laat het ontstekingstijdstip aan te passen tot 12 of 14 graden voor BDP.
Dan zul je merken dat je de motor weer beter kunnen zieht.Du gaan zelfs nog een stap verder: het contact wordt dan zo veel eerder aan de motor tijdens het accelereren geplaatst begint te "ring" .Vervolgens 2-3 graden later stellen.So u het optimaal haalbare rausgeholt.Wenn uw vriendelijke, zodat zal je niet hoeft te zoeken voor u ne gratis workshop die de macht.Wichtig het sinds een tester die is aangesloten op de diagnose-aansluiting naast de asbak.
Als ik het dus goed heb:
- Wagen aan de obd hangen met behulp van vagcom.
- complete ecu in de basisstand zetten (met vagcom)
- ontstekingstijdstip aanpassen a 12 tot 14 graden voor ontsteking.
- Hierna proefrijden en de ontsteking nog iets later zetten a 2-3 graden.
-(Dan heb je dus nog meer voorontsteking in vergelijking met de voorgeschreven 6 graden door VW zelf)
Dat experimenteren met het tijdstip is mij duidelijk en ga ik voor de veiligheid niet al teveel vervroegen. Maar hoe gaat het nu precies in z'n werk in de praktijk.
Je kan niet lukraak gaan draaien aan de ontsteking aangezien de ecu hem automatisch bij regelt, correct me als ik fout ben.
oftewel: Met vagcom in basisstand programma en dan tijdens dat proces de ontsteking naar de gewenste stand verdraaien?
Weet zeker dat hier wel mensen zijn die het moeten weten, krijg er langzamerhand een beetje de ***** van
Bij voorbaat dank voor het meedenken!