2E2 i.c.m. automatische transmissie
Mk. 2's met een automatische transmissie en een 1.6l of 1.8l motor zijn uitgerust met een andere variant van de Pierburg 2E2 carburateur.
Bij deze variant wordt het stationaire toerental verhoogd zodra de motor tijdens het stationair draaien door het inschakelen van een rijstand (D,R) wordt belast. De viertrapsonderdrukdoos maakt deze toerentalverhoging mogelijk.
Als meerdere elektrische verbruikers (achterruitverwarming, groot licht, ruitenwissers of ventilatormotor op een hoge stand) én een rijstand wordt geselecteerd, dan daalt het stationair toerental behoorlijk.
De stroomkring van de regelklep voor verhoogd stationair toerental wordt hierdoor gesloten en de regelklep opent.
Door regelventiel voor verhoogd stationair toerental kan er lucht de membraankamer in, wat resulteert in minder onderdruk. De membraanstang wordt door de drukveer naar links gedrukt, de gasklep gaat verder open en het stationair toerental gaat omhoog.
Vraagjes tot nu toe:
Heeft iemand toevallig een foto van de 'regelklep voor verhoogd stationair toerental'?
Deze zit op het schutbord gemonteerd direct achter de carburateur.
Zou iemand van jullie toevallig eens willen kijken wat er voor bedrading aan het 'regelapparaat voor stationair- en deceleratieschakeling' zit? Deze zit op relaisplaats 22.