![Old](https://www.volksforum.com/forum/images/statusicon/post_old.gif)
27-10-2015, 20:49
|
Volksforum Donateur
|
|
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,944
|
|
Zie post van 23-09-15: Onder vervangingswaarde wordt verstaan het bedrag dat nodig is voor het verkrijgen van een naar soort, kwaliteit, staat en ouderdom gelijkwaardig motorvoertuig.
En dit is een veel gebruikte definitie van herbouwwaarde (voor verzekering van gebouwen gebruikt, maar ik snap dat je in dit verband de herbouw van een auto verstaat) De herbouwwaarde van een woning is het bedrag dat nodig is om de woning op dezelfde locatie, met dezelfde afmetingen en met dezelfde bestemming opnieuw op te bouwen. Toegevoegde elementen zijn medebepalend voor deze waarde, zoals een nieuwe keuken of badkamer.
Herbouwwaarde van een unieke (project) auto kun je in dit verband wel vergelijken met vervangingswaarde denk ik. Want hierin wordt ook rekening gehouden met toevoegingen, kwaliteit en staat. En heel veel manuren werk om bepaalde onderdelen of staat van onderhoud te bereiken zal gewaardeerd kunnen worden. Maar alle uren noeste arbeid zul je niet terugzien vrees ik. 3 dlg BBS-RS tov af fabriek staal zullen leiden tot een waardevermeerdering. Maar het verhaal van "wat er vandaag op zit kan je er morgen wel afgehaald hebben gaat niet helemaal op". In feite wordt daarmee de zekerheid die een taxatie biedt ontkracht en dat is nu juist niet de bedoeling. Stel dat je auto wordt gestolen dan wordt er proces verbaal opgemaakt en je moet de schade opgeven. Als je dan 'vergeet' te vermelden dat de auto niet op de BBS-en stond, maar op staal en de auto wordt teruggevonden op stalen woelen, dan heb je wel wat uit te leggen... En ja, dan kun je natuurlijk zeggen dat de BBS-en er onder vandaan zijn gesleuteld, maar zo kun je altijd de boel wel belazeren denk ik. En hoe meer geld er mee gemoeid is, hoe meer er gevraagd zal worden en hoe meer onderzoek er verricht zal worden. Kijk maar naar de afgebrande RS6 DTM. Denk niet dan een verzekeraar zomaar ff 4 ton overmaakt zonder de toedracht en de restanten e.d. minutieus onderzocht te hebben.
Neemt niet weg dat taxeren ook mensenwerk is, laat tien taxateurs een auto (of iets anders) taxeren en je krijgt 10 verschillende rapporten en dito uitkomsten. Hogere getaxeerde waarde lijkt mooi en bij schade heb je dan wellicht ook een beetje een 'in de brand, uit de brand' idee, maar uiteindelijk betaal je de premie ook naar gelang deze getaxeerde waarde. Nou is dat verschil in premie meestal tientjes werk en geen duizenden euro's, maar toch.... Het gaat dus ook om het gevoel wat je bij een taxateur of bureau krijgt en daarbij helpt dit topic zeker! Wil mijn auto komend voorjaar laten taxeren en dan zal ik hier zeker nog s kijken.
|