View Single Post
  #1  
Old 15-10-2015, 22:38
henkwassenaar's Avatar
henkwassenaar henkwassenaar is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 4,184
Default HULP GEVRAAGD Probleem storing VW Polo 1.4 16v (2001)

HULP GEVRAAGD Probleem storing VW Polo 1.4 16v (2001)


Update: 28-10-2015


Hierbij heb ik een vraag of iemand mij eventueel zou kunnen helpen met volgend onderstaand probleem

Het gaat om onze VW Polo Variant 1.4 16v motorcode AUA (2001) Handgeschakeld


1: Stationair loopt de wagen prima

2: Bij koude motor hield de wagen af en toe lichtelijk in bij juist alleen het gas geven tijdens het rijden. Of bijv. in de 3e versnelling de bocht door gas geven waardoor er geen/weinig vermogen is en voelt alsof er tegendruk is

3: Motor eenmaal op temperatuur geen enkel probleem meer en rijdt perfect


4: Hierdoor heb ik recentelijk en tijdens het probleem verschillende onderdelen vervangen

- Nieuwe EGR (i.v.m. foutcode)
- Nieuwe Temp. sensoren
- Nieuwe Brandstoffilter
- Nieuwe Bougies + Kabels
- Nieuwe Bobine (defect)

- Nieuwe Lambda Sonde (i.v.m. foutcode voor kat)

- Gasklephuis + leiding compleet gereinigd (bleek volledig dichtgeslibd en aangekoekt te zijn)

- Mapsensor schoongemaakt (lichtelijk geoxideerd) Eventueel nog vervangen ja/nee ?


5: Na telkens nieuwe onderdelen te vervangen komen er telkens ook weer nieuwe storingen voor terug en lijkt het wel alsof het probleem met inhouden bij koude motor vooral in de 2e en 3e versnelling lijkt te verergeren (FOUTCODE 17559 alleen nog geconstateerd)

Uitlaat / Einddemper zal nog vervangen worden maar betwijfel of dit de oorzaak kan zijn. Verder lijkt de uitlaat verder gasdicht te zijn maar kan dit niet met volledige zekerheid zeggen

6: 28-10-2015 geconstateerd tijdens het rijden met zowel koude als warme motor. Voorheen was het probleem juist dat er bij alleen gas geven de wagen inhield. Nu is het probleem juist andersom geworden. Bij constante snelheid van bijv. 50 km/h in de 3e of 4e versnelling of proberen zo weinig en langzaam mogelijk gas te geven houd de wagen nu juist in en merkt je dat er tegendruk is. Geef je nu juist in tegenstelling tot voorheen wel gas verdwijnt juist het inhouden. Heel vreemd.....!

Daarnaast even geprobeerd de stekker van de Mapsensor los te laten tijdens het rijden, maar was geen enkel verschil. Enige was dat de wagen in noodloop liep en dat er in elke versnelling geen max vermogen was

7: 28-10-2015 toch maar besloten om de stekker van de EGR los te koppelen en ja hoor tijdens het rijden GEEN ENKEL PROBLEEM meer met de wagen en rijdt perfect

Uiteraard kwamen er nieuwe foutcodes voor terug ivm de losse stekker van de EGR. Hierbij merkte ik wel op dat juist de voorheen nog enige FOUTCODE 17559 nu blijvend is verdwenen en ook niet weer terug komt

Enige 2 foutcodes die nu nog aanwezig zijn, zijn FOUTCODE 17851 en FOUTCODE 17848 (uiteraard i.v.m. de losgekoppelde stekker van de EGR)

8: Nu lijkt mij dat het loskoppelen van de EGR stekker natuurlijk niet de juiste oplossing is maar wel het probleem heeft verholpen. Hierdoor blijft uiteraard alleen nog het storingslampje op het display staan wat voor mij niet storend is

Wat wel is opgevallen bij het opnieuw inleren van het gasklephuis en de EGR klep is dat deze via VAG-COM telkens aangaf dat het inleren automatisch is voldaan. Klopt dit of doen wij hier iets fout of hoort dit zo ?






















Reply With Quote