haha, ja
Het zijn 16 x 7 = 112 cellen. 40 Ah. bij gemiddelde spanning tijdens ontladen van 3.3V per cel kunnen wij op ongeveer 15 kWh energie rekenen. Zo een Golf verbruikt ongeveer 10 kWh/100 km.
Daarbij is er een hele moeilijke bijkomstigheid.. "heel toevallig" schrijf ik nu een minor project daarover op school...
40Ah is "rated capacity" .. mensen deden tests, volgens ISO richtlijnen.. en een cel werd (met beleid) ontladen, en dan kon men met een simpele rekensom zeggen: de cel is 40 Ah. Echter gaat het bij zo een test om kleine stromen.
Stel, je gaat die cel met 1A ontladen, dan zal hij "leeg" zijn na 40 uur. Maar het is helemaal geen feit dat hij het met 80A een half uur volhoudt. Bij zwaardere belastingen is de bruikbare capaciteit kleiner.
Vandaag moest de originele motorsteunbevestiging er aan geloven.
In principe zit nu alleen het subframe zelf relatief dichtbij, maar je kan er toch zeker je hand tussen krijgen. Stevige motorsteunen, en er zullen geen problemen komen. De homokineet aan de andere kant zit niet veel ruimer, zag ik...
Ik heb besloten om een baksteun te pakken in plaats van de hele grote motorsteun. Die is gewoon te groot, komt te hoog uit etc.
Zo gaat hij ongeveer komen. Met 5mm dik plaatstaal zal het wel op zijn plek blijven.
En nu komt wederom een truc speciaal. De behuizing van de motor werd nooit bedoeld om heel veel Nm aan te kunnen, maar eigenlijk hooguit 400... Dus de koelmantel van de motor gebruiken als aanbindingspunt voor een steun is een matig idee. Beter idee is dit:
Een "sikkel" van 10mm dikke plaat, met wat rechte stukken aan de buitenkant, wordt samen met de motor tegen de bak bevestigd, met die 5 bouten waar het normaal ook mee gebeurt. Daaraan komt veel verstijving en versteviging, en een arm schuin naar achter, waar het mee op de steun gaat steunen.
Tevens zal ik proberen de voorste steun in die constructie te integreren. 2mm dikke plaat lijkt mij niet veelbelovend.