View Single Post
  #1  
Old 01-10-2015, 22:18
xandermolenaar9 xandermolenaar9 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2015
Posts: 8
Default Audi 80 B2 type 81

Hallo allemaal,

Ik ben sinds maart van dit jaar de trotse eigenaar van een audi 80. Hiervoor mocht ik wel heel nederland doorkruisen en terug maar je moet iets over hebben voor je (eerste!) auto. Het plan is vanaf het begin af aan geweest om hem op te knappen met een aantal aanpassingen, verlagen enzo.

Dus in het kort mijn verhaal hieronder. Alvast sorry dat ik geen afbeeldingen heb maar het is mij nog niet gelukt om deze in te voegen dus als iemand dat even uit kan leggen zou dat fijn zijn...

Dus na de 300 kilometer te hebben gehad naar hartje Friesland. Om de een of andere reden staan de leuke dingen bijna altijd in Friesland... Maargoed onderweg naar huis had ik nogal belabberde remdruk. Dusja wat doe je dan: doorrijden en hopen dat het alleen een beetje lucht in de leiding is en vooral heel veel afstand houden. Maar toen we in hilversum even wat gingen eten op de terugweg toch even gekeken. En ja hoor lekkende remleiding, zonder druk af en toe een drupje en als je doortrapte piste er nog net geen straaltje uit. Dat was dus de eerste opdracht bij thuiskomst. Gelukkig was dit alleen een domme monteur/beun geweest die de remslangetjes had vervangen maar even was vergeten dat je ze ook vast moet draaien *zucht*.

Wonder boven wonder vond ik ook nog de originele radio in het dashboardkastje. Toen ik hem erin stopte deed hij het wel maar de verlichting niet. Alleen deze heeft zichzelf gerepareerd, denk gewoon wat geoxideerde puntjes ofzo. Vanbinnen is deze 80 nog 100% origineel.

Daarna wilde ik toch ook wel van de 13 inch wieldoppen af dus op zoek gegaan naar wat anders. Ik ben uitgekomen bij 14" ronal r8 velgen. Voor 150 euro kon ik ze ophalen alleen wel onder de plastidip, hele oude droge en dunne plastidip. Deze ging er dus niet zo makkelijk af en dit heeft ook wel even tijd gekost. Maar een hele verbetering. (Een foto was hier mooi geweest...)

Hierna ongeveer 2 maandjes rustig rondgereden met de audi, niks geen problemen. En toen kwam de dag. De dag dat er iets kapot gaat en je weet dat je een probleem hebt. Ik stond smamen met mijn vriendin 60 kilometer van huis met wat ik dacht een kapotte verdelerkap te zijn. De motor liep op 3 poten dus moest wel. Dus auto laten staan en week erna terug met onderdelen, natuurlijk was het niet zo makkelijk als een verdelerkapje. Dusja toen maar naar huis gesleept.

Bij thuiskomst onmiddelijk het kleppendeksel eraf getrokken. Het schijnt dat er geen stukjes klepveer los moeten liggen daar. Bleken 2 veren gebroken van de achterste cilinder, daarom liep hij dus op 3 poten. Dus kop eraf, naar het revisiebedrijf toe. En hier werd het nog wel een beetje leuk want hier heb ik nog wel een bijbaantje aan overgehouden. En ik heb mijn kop als een soort van proeftijd mogen gebruiken daar. Beetje zelf repareren is toch leuker. Dus gelijk een halve revisie gedaan: 3 nieuwe geleiders, seat klepveren en veerschoteltjes, geleiders waren nog goed, kleppen schoongemaakt en ingeschuurd, nokkenas gepolijst en kop gevlakt. Alles weer in elkaar gezet en niks meer aan de hand.

Niks behalve dan dat de ontsteking vast zat en een paar graden te laat stond, deze los gekregen met een lading antikal en een hamer. (antikal lost het aluminiumoxide op) Maar toen liep hij nog steeds onrustig dus werd de carburateur verdachte nummer 2. Test numero uno is natuurlijk valse lucht dus remmenreiniger op de flens gespoten toen hij liep. En ja hoor het toerental ging omhoog. Dus een nieuwe flens besteld en deze word morgen als het goed is bezorgd.

Dus nu weten jullie het hele verhaal van de audi tot nu toe, ik zal vast wat vergeten zijn. Voor foto's kunnen jullie kijken op het audiforum : http://www.audiforum.nl/forum/model...cc-1985-b2.html

Dit weekend wil ik de motor afstellen en de bakolie vervangen want niet alle versnellingen synchroniseren even goed meer en de olie is grijs dus word wel eens tijd.

En dan natuurlijk eindelijk deze audi van zijn 4x4 modus afhelpen. Ik zit te twijfelen tussen een 60/40 of 60/60 verlaging. Ik wil hem graag mooi recht hebben staan dus voor en achter ongeveer evenveel "wheelgap". Wat adviseren jullie hiervoor?

Groet,
Xander
Reply With Quote