Ik zal het stof hier maar eens afblazen en weer wat laten zien wat er in de tussentijd allemaal verandert is.
Vorig jaar stond de auto er zo bij nadat de veren nog iets ingezakt waren:
De winter hebben we doorgebracht op een set originele Detroits met winterbandjes:
Na de winter ben ik begonnen met het aanpassen van mijn remmen:
Na veel informatie ingewonnen te hebben via diverse forums kwam ik op het volgende uit:
- de remmen van een TT-RS zijn "plug and play" voor een Golf met als nadeel dat de klauw zo veel verder naar buiten komt dat er een spacer achter het wiel gezet moet worden zodat de klauw het wiel niet kan raken.
- de remmen van een RS3 zijn identiek aan die van een TT-RS met als enige verschil dat de schijf ongeveer 9mm hoger is en daardoor dus verder naar binnen valt. Nadeel hiervan is dat er daarom of een spacer achter de schijf gemonteerd moet worden of dat de klauw verder naar achter verplaatst moet worden. Zie onderstaande foto voor het verschil in schijven.
(links de RS3 schijf, rechts TT-RS)
Aangezien ik liever geen spacers wil gebruiken en ook liever een wat ruimere velg keuze wil houden heb ik dan ook besloten toch voor de RS3 set te gaan en het extra werk voor lief te nemen.
Als eerste ben ik begonnen met het opknappen van de schijven zelf. Deze zagen er niet meer zo netjes uit.
Zo waren ze:
Geschuurd:
Afgeplakt:
Gespoten:
Resultaat:
Vervolgens kwamen we bij het moeilijke gedeelte uit; het maken van de nieuwe brackets. Deze hebben we uit twee delen gemaakt zoals ik op onderstaande foto's laat zien. We zijn begonnen met twee blokken te maken per klauw en een gesneden plaat welke op de veerpoot gemonteerd kan worden. Door dit uit twee delen te doen hebben we het exacte midden kunnen bepalen zodat de klauw perfect over de schijf gecentreerd kon worden.
We zijn begonnen met het plasma snijden van de brackets uit 15mm plaat:
Resultaat onbewerkt:
Bracket geschuurd en schroefdraad getapt:
Blokjes met schroefdraad gemonteerd op de klauw:
Bracket passen op de blokjes:
Resultaat bracket gelast en gezandstraald:
Bracket gespoten:
De boel passen:
Op maat gemaakte stalen remleiding, direct met bocht erin zodat we niet met banjobouten hoeven te werken:
Het hele spul zit nu gemonteerd en kan nu ingeremd gaan worden. Zoals te zien is op onderstaande foto moeten de schijven en blokken weer even op elkaar inlopen, maar dat gaat zeker goed komen.
Na hier een tijdje mee gereden te hebben zag het als volgt uit:
Hier is goed te zien dat de klauwen inmiddels de nodige krassen hadden opgelopen bij het maken van de brackets. Daarom heb ik dan ook besloten de boel er weer vanaf te halen en te laten poedercoaten samen met de R20 klauwen die ik inmiddels gekocht had voor de achteras.
De voorzijde zit alweer netjes in elkaar met alle losse delen vernieuwd.
Beetje slecht te zien, maar alles weer mooi met originele nieuwe delen in elkaar gezet. Zelfs in de afdichtingsrubbers komen de Brembo logo's terug
Voor de achteras heb ik een set Zimmermann schijven gekocht waar ik het hart ook weer zwart van heb gemaakt net zoals de RS3 schijven.
Oude vs nieuwe schijf
Klauwen voor de achteras terug van de coater compleet met de op maat gemaakte stalen remleidingen.
Heb de remleidingen met dezelfde aansluitingen laten maken zoals ze origineel ook zijn dus zijn ze weer netjes te monteren in de originele beugels.
Zo stond de auto er een paar weken geleden bij:
Vorige week heb ik een set 19" A6 wielen op de kop getikt met onderstaand resultaat