20-08-2015, 08:24
|
Forum Newbee
|
|
Join Date: Aug 2015
Posts: 2
|
|
Golf 5 1.9 TDI probleem
Ik heb sinds kort een heel vreemd probleem met mijn golf 5.
Gedrag van auto is verder normaal met uitzondering van het volgende:
Bij rijden (op cruise control) op snelweg, zeg 120 km/u, wanneer ik ruitenwisser aanzet (interval of continu maakt hierbij niet uit). Ik dacht dat het eerst met vochtig weer te maken had, maar na verder onderzoek (bij droog weer) is het toch echt gelinkt aan het gebruik van de ruitenwisser.
Tijdens rijden is verbruik normaal 4.5-5.0 L/100km, maar iedere de 2.4 km schiet het verbruik met 2.0-2.5 L omhoog naar 6.5-7.0 L/100km. Hierbij hoor je ook een bulderend geluid, dit houd aan voor ca. 5-7 sec. Na 2.4 km herhaald dit zich.
Ik heb niet het idee dat de motor inhoud hierdoor. Mijn eerste ingeving was daarom ook dat dit mogelijk iets met regenereren te maken zou kunnen hebben.
Heb auto al bij dealer uit laten lezen, dit gaf aan dat laatste regeneratie al langer geleden plaats had gevonden. Ook konden ze de oorzaak van bovenstaand probleem niet direct vinden.
Ik heb gisteravond nog wat geprobeerd te testen, o.a. zekering van ruitenwisser van voorruit eruit te trekken. Ruitenwisser werkt dan fysiek niet meer. Wanneer ik ruitenwisser hendel in aan-stand zet komt bovenstaand probleem dan ook niet voor. Hiermee hoop ik de storing in de hendel/control module uit te sluiten.
Vervolgens heb ik zekering weer terug gedrukt. Het begon al wat later te worden, en heb nog een rondje gereden. Ik hoorde een klein relais schakelen op het moment dat het brandstof verbruik omhoog schiet en het bulderend geluid begint, deze schakelt vervolgens na 5-7 sec ook weer af.
Het was niet een hard relais geluid, en kwam ook niet uit de grote relais die direct links onder de stuurkolom zitten. Ik kon de functie van de relais ook niet linken aan het probleem wat zich hier voordoet. (brandstof pomp, ruitenwisser sproeier, raam/spiegelverwarming, start relais).
Ik heb het gevoel dat ik al een heel eind ben, maar verder dan dit kom ik nu even niet meer. Met name de link ruitenwisser/brandstofverbruik is lastig te leggen. Waar ik nog aan zat te denken is het voedingsrelais voor de ECU te vervangen. (relaisnr. 100 in het motorcompartiment) Deze zit namelijk praktisch naast de zekering voor de ruitenwisser, mogelijk dat hier iets van een storing zit.
Zo, het is een heel verhaal, maar ik hoop dat ik hiermee de situatie een beetje heb kunnen uitleggen. Hopelijk hebben jullie ideeën waar ik naar zou kunnen kijken. Iedere suggestie is welkom, samen moeten we hier toch uit komen.
|