Beschouw dit als een vervangingsschema voor een accu/batterij.
Ideale situatie: Rs nadert 0, Rp nadert oneindig.
Wanneer Rs een grootte heeft, wordt over die grootte stroom omgezet in warmte, volgens de bekende formule
P = I^2 * R
Dit zorgt voor opwarming van een accu tijdens belasten. Opwarming van kabels werkt ook zo
Dit is ook waarom auto's in de winter (onder andere) lastig starten: door de lage temperaturen stijgt de Rs, en de accu "stort in elkaar", wanneer er veel stroom gevraagd wordt voor de startmotor.
Rp moet groot zijn. Dat is een mate voor zelfontlading... hoe kleiner, hoe sneller de accu zelfontslaadt.
Moderne accus hebben al behoorlijk lage Rs en behoorlijk hoge Rp. Dit maakt hele hoge ontlaadstromen mogelijk. Laadstromen dus ook. De hoogst haalbare stroom uit een "tankstation" is iets over 60 A, en dat stelt dus relatief niets voor.
Er komt nog een grappig effect bij:
Tijdens het laden vinden er endotherme reacties plaats in de accu, waardoor deze afkoelt. Dit effect is alleen vrij zwak, de verliezen door de Rs nemen hard toe en zijn vrij snel hoger dan dat effect
Bert, dat is wel gaaf
alleen, ik moet dan ook tot thuis kunnen komen he