Na mezelf en hoofdzakelijk de "Scirocco" na ongeveer een half jaar geleden voorgesteld te hebben, maar besloten om 2 weken geleden aan de "Scirocco" te beginnen en een topic aan te maken.
Het eerste wat ik aan wil pakken is het plaatwerk. Ik wil dit deel voor deel doen dit, mede omdat ik dan met de auto kan blijven rijden. Het eerst is het voorscherm aan de beurt en alles wat daar onlosmakelijk mee te maken heeft zoals het binnenscherm en de bevestigingspunten van het scherm hiervan.
de auto ziet er op zich best wel redelijk goed uit maar als je toch hieraan gaat beginnen kom je wel wat meer tegen en zoals de meeste wel weten. Als je gaat slijpen aan een plekje van ter grootte van 2 cm word het al snel 5cm of groter.
Het linker voor scherm was behoorlijk rot en ben als eerste op zoek gegaan hiernaar.
Ik weet dat de onderdelen steeds schaarser worden en moeilijker te vinden zijn maar via via en het internet kun je een heel eind komen.
Na het verwijderen van de bumper, scherm, grill, koplampunit en wiel, zag ik dat er hier en daar wel wat plaatwerk gedaan moest worden. Zoals de bovenkant van de bevestiging van het scherm (spatborddrager) parafaan, voorzijde spatbord bevestiging, deurstijl en het dichten van enkele overbodige gaten.
Het laswerk heb ik middels T.I.G gedaan en sommige plekken heb ik ook vertint. Het voordeel van vertinnen is dat je minimaal plamuur hoeft te gebruiken en tin verroest niet.
Ik kies er zelf altijd voor om het rotte stuk uit te slijpen tot het gezonde metaal om er vervolgens een nieuw stuk erin te lassen. Als ik met een bepaald deel klaar was zette ik deze gelijk in de primer, dit om roestvorming te voorkomen en waar ik kan gebruik ik roest vast stalen bouten, moeren of schroeven.
Jammer genoeg heb ik niet overal foto's van genomen. Als je bezig bent vergeet je dat wel eens en ben je verder dan je gedacht had.
Zo stond de "Scirocco" erbij, voordat ik eraan begon:
Eerst heb ik het plekje op de parafaan al het roest verwijdert tot op het blanke metaal. Het was niet doorgerot dus kon ik het vertinnen.
Zo is het geworden na het schuren.
Het bruine onderop de richel is geen roest maar uitgelopen soldeerpasta(vet)
Vervolgens het gedeelte waar het spatbord op rust en vastgezet word. Hier was wat meer werk aan.
Dit gedeelte was klaar en gelijk in de primer gezet
Ook het plaatwerk thv het knipperlicht was verrot (bovenkant)
Het rotte plaatwerk eruit geslepen
Weer begonnen aan de opbouw van het nieuwe plaatwerk en het nieuwe deel gehecht.
Na wat buigen en hameren het bovenste gedeelte erop en afgelast, heeft overlengte maar is makkelijk en eenvoudig op maat te slijpen. Ik had hiervoor een mal van karton gemaakt want de contouren van de ronding waren nog net uit het rotte stuk te halen.
Het stuk waar de voorste bevestiging van het scherm mee wordt bevestigd was ook niet meer wat het was. Het clipje van de schroef kon niet meer vastgezet worden (had geen vlees meer)
En zo was er weer een deel van de auto compleet.
Ook was er een deel van de deurstijl verrot, dit betrof het deel waar de deurscharnieren aan het chassis bevestigd wordt.
Hier staat het stuk al in de bodyshutz is slecht te zien op de foto.
Ook maar gelijk wat overbodige gaten dichtgelast.
Zo ziet het eindresultaat eruit.
Omdat ik vond dat de "Scirocco" toch wat hoog op zijn veren stond mezelf maar een schroefset cadeau gedaan. Is een set van NJT en is ook in hardheid verstelbaar.
Voor het eerst weer buiten en staat hij mooi op z'n pootjes. Ik had ook nog witte 16 inch "Speedlines' op de kop getikt maar heb ondertussen andere velgen waarvoor ik alleen nog banden moet halen.
Zo dat was het voorlopig weer. Van de winter ga ik verder aan de andere kant en zal dit weer plaatsen.