View Single Post
  #1  
Old 06-08-2015, 03:58
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Question Echte temperatuur of MFA temp sensor?

Ik heb een tijdje niet gepost maar kom er even niet meer uit en hoop dat iemand van jullie een idee heeft waar ik mee verder kom.

Is voor m'n daily ('88 GTI 16v KR blok) en rij ivm 'n gezondheid niet veel kilometers meer (ong. 1500km p/jr) dus valt alles wat minder vlot op.

Een week of twee terug begon de temperatuur op m'n MFA steeds een beetje hoger op te lopen. Ik dacht zelf in eerste instantie door het warmere weer maar paar dagen later met koeler weer zag ik hetzelfde.

Normaal stond de temp op de MFA altijd ergens tussen de 90 en max 98C. Nu liep deze af en toe echter op naar 101 tot 103 graden.

Nu stond de auto nadien weer een tijdje stil maar afgelopen dagen/nachten had ik hem nodig en zag ik weer hetzelfde maar inmiddels liep de temperatuur op de MFA al tot 105/106C en dat was bij een rustig stadsritje zonder vlot optrekken etc.

Eergisteren toch maar eens op zoek gegaan naar de oorzaak en met de meest logische zaken begonnen. Onderste radiator slang voelen met stationair draaien en toen de MFA op 82 graden kwam begon de onderste slang ook keurig warm te worden en even later even heet als de bovenste (thermostaat functioneert dus blijkbaar op juiste temperatuur).

volgende check was opletten wanneer de fan aan ging slaan. Toen de MFA bij 96 graden kwam sloeg de fan aan zoals het hoort en wat later weer uit. ECHTER...
In eerste instantie zakte de temperatuur iets (logisch door het gekoelde water uit de radiator) maar direct er op kroop de temperatuur steeds iets verder omhoog op de MFA (overigens ook op de temp.naald er boven uiteraard). De fan bleef wel regelmatig aan gaan en dan zakte de temperatuur iets (ongeveer een graad of 2) en dan ging de fan weer uit en kroop de temperatuur op de MFA weer verder omhoog tot zelfs 108graden... (buiten temperatuur was tijdens dit testen 17graden).

Meest logisch leek mij dat waarschijnlijk de fan niet juist meer reageerde en uit ging terwijl deze nog aan moest blijven, hij koelde immers niet terug naar de gebruikelijke 96 tot 98 graden maar sloeg al eerder af terwijl het blok nog niet op de goede temperatuur terug was.

Vandaag dus om die reden maar een nieuwe thermoschakelaar voor de fan gehaald (degene onderin de radiator) en kon er alleen 1 krijgen van 90-95 graden maar is binnen de grenzen dus moet geen probleem zijn en die er in gezet. VW zelf levert deze overigens niet meer en was bij hun ook niet meer op te tekeningen te vinden. Kon er gelukkig één kopen bij Birze (Apeldoorn)

Affijn, deze schakelaar dus vervangen:




Maar... tot m'n stomme verbazing maakt het helemaal niets uit Was dus de oude schakelaar niet stuk want zelfde verhaal als boven is er nu nog steeds Voor zover ik weet regelt die vervangen fan thermoschakelaar ook wanneer de fan uitschakelt (op de naloop na bij de motor uitzetten) of zit dat uitschakel systeem in de fan zelf en zou die dan stuk zijn?

Maar ok, ik moest toch verder speuren en ik weet dat het slechts een expansievat is maar heb daarin de temperatuur gemeten en die komt niet hoger als 75 graden. Borrelt ook niet, geen gezakt peil etc.

Maar nou heb ik toevallig nog wel wat anders gemerkt vanavond en vond dat zo bizar dat ik er maar foto's van heb gemaakt want ik snap daar echt totaal niets meer van. Ik zal eerst de foto's invoegen en tussen de 1ste en 2de foto zit slechts enkele minuten (die van 108 graden is krap 8 minuutjes eerder gemaakt als die van 97 graden), buitentemperatuur volgens dezelfde MFA 24 graden en dan 11 graden afgekoeld in 8 minuutjes? Zoals je wel ziet stond hij stationair te draaien bij de 108 graden, heb 'm na de foto uitgezet, fan sloeg toen niet aan, heb wat spullen weggelegd en wilde (die 8 minuutjes later) nog even een extra foto maken dus even op contact en voila 97 graden???

Eerst even de foto's







Nou snap ik best dat een blok afkoelt maar zo vlot zo veel? en sterker nog.. toen ik dit zag en 'm opnieuw startte (zonder gas geven en alleen maar stationair op die krappe 1000rpm) stond binnen een paar seconden de MFA weer op 106 graden en de fan bleef in eerste instantie uit, pas bij het op de MFA oplopen naar 107 sloeg de fan weer aan (en weer af terwijl toen hij volgens de MFA 105 graden was).

Ok die bovenstaande fanschakelaar vervangen hielp dus absoluut niet bij dit probleem maar welke sensor o.i.d. dan wel? Welke sensor geeft de temperatuurwaarde aan de analoge temp.meter en de MFA door in dit KR blok? Ik heb namelijk het vermoeden dat het daar in zal zitten maar weet dus niet welke sensor dat is.

Is dat wellicht deze waar die groen/rode draad heen loopt (bovenste midden op de foto met de blauwe kabelschoen) van de twee sensors aan de linkerzijde van het blok? (zie foto onder):




Of een andere sensor? Of wellicht nog iets anders wat ik over het hoofd zie?

Ik hoop dat iemand me hier even wat verder kan helpen. En wat ik al zei, ik vermoed zelf dat "de sensor" voor de MFA en analoog temp meting stuk is en dat de koelvloeistof (antivries mix trouwens) wel degelijk rond de goede 96/98 graden zit, maar ik heb geen idee welke sensor dit dan zou kunnen veroorzaken.

Bij voorbaat alvast bedankt voor jullie hulp, tips etc
Joop.
__________________
Blau macht glücklich!!


'89 Golf 1.6D <-- stripped
'91 Golf 1.6 CL <-- stripped
'88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily
Reply With Quote