View Single Post
  #111  
Old 27-06-2015, 00:45
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

We zijn inmiddels al weer een heel stukje verder (5000Km voor dat de Barrel Chalange begon) en er is weer van alles gebeurd

Het was al bekend dat Rob tezamen met een kameraad de Barrel Challenge wilde gaan rijden:

De Rally:

Met een Auto niet jonger dan 1998 door: Duitsland Oostenrijk Italië Kroatië Slovenië en Tsjechie. Een rit van ruim 4500km lang in 1 week tijd met de eindbestemming in Praag. Het is dan ook weer een heel einde terug rijden naar België toe.

Alvorens zij zouden gaan starten, zou de auto eerst nog bij mij komen voor een grote beurt en om alles nog eens goed na te kijken.
Helaas belde Rob mij voor een paar weken terug dat de auto niet meer in zijn eerste versnelling kon. Het blijkt een kwaal te zijn dat de veer nog wel eens breekt van de eerste versnelling, en dat bleek ook zo te zijn.
De bak moest er helemaal onder uit en uit elkaar gehaald worden. Helaas bleek niet alleen de veer te zijn gebroken, maar waren de 5 en 6e versnelling ook helemaal op. Vooral tandwielen van de 6e versnelling zijn erg klein en lijken het niet te houden tijdens sprinten van over de 250km/h

De 6-bak er uit en uit elkaar gehaald:










Na veel overleggen en uitzoeken, hebben we besloten om voor een 02J 5-bak te gaan. Na Rob Roos te hebben gesproken, bleek hij nog een mooie bak op zijn werk te hebben liggen met een mooie overbrenging, maar moest nog wel klaar gemaakt worden. Rob heeft hem volledig herzien en netjes klaar gemaakt met een bouten-set in het diff enz.

Het werk van Rob













De bak weer terug om te kunnen worden ingebouwd:











Auto moesten we meteen een grote beurt geven en nakijken voor de Rally. Eenmaal de bak gemonteerd en olie ververst enz, bleef er nog een vreemd geluid over die bij de distributieriem vandaan kwam.
Eenmaal de kap er af, was het al snel duidelijk dat er veel geluk was dat er een stalen kapje voor de meelooprol zat, want die was er uit gelopen.
Ik heb deze motor terug ontvangen van Morien met de distributie er al op gemonteerd

Omdat ik het volledige vertrouwen kwijt was, heb ik zelf de complete distributie vervangen:

De rol die was los gelopen:




De Nieuwe set:








Verder is er een probleem ontstaan met de koppeling die af en toe het pedaal helemaal intrekt zonder dat er gekoppeld word. Na veel ontluchten, snapte ik er niet veel van, want er was niks lek of stuk.
Omdat er niks meer op tijd geleverd kon worden, hebben we beide cilinders helemaal uit elkaar gehaald. Al snel bleek dat er veel troep in zat waardoor de gaatjes dicht zaten en het membraam niet goed werkte.
Na alles schoon te hebben gemaakt en opnieuw in elkaar te hebben gezet en ontlucht, koppelde hij beter als oit daar voor en het probleem was hier mee opgelost:














Omdat de subframebouten steeds wat los kwamen hebben we uiteindelijk een stel speciale 2-delige borgringen gemonteerd, en is nu opgelost:







De auto is hier na weer terug naar België gegaan
Reply With Quote