De remlichten schakelen in principe via de plus. Draadkleur is meestal rood/zwart en rood/geel vanuit de motorruimte. Die beide pinnen gaan naar een grote stekker achterop de zekeringkast. Denk een gele stekker. Die pinnen zou ik als ik jou was vervangen of tenminste schoonmaken en aanknijpen...
De ene draad staat een constante plus op, de andere draad gaat via de zekeringkast naar achteren voor de remlichten. Dit is tevens de reden dat die stekkers op de hoofdremcilinder altijd groen oxideren, er is altijd een potentiaalverschil van 12V tussen de hoofdremcilinder en de schakelaar die erop zit. Daar krijg je elektrolyse van.
Het controlelampje waar je het over hebt is geen gek idee, maar moet dus niet via de massa schakelen, zoals je zegt, maar via de plus. De plus die je pakt is in principe gewoon de draad naar achteren, of ergens anders op de zekeringkast. De massa die je pakt kan iedere massa zijn.
Wat betreft led lampjes, DO NOT DO THAT. Punt 1 de lampjes zien er heel erg cheap uit, zeker op een degelijke duitse bolide. Punt 2 is dat deze lampjes erg weinig stroom verbruiken, en daardoor niet de vonk kunnen trekken over de schakelaar die ervoor zorgt dat hij netjes schakelt. Als je contactproblemen hebt, worden die alleen maar erger met led verlichting... Dus blijf daar verre van
Het is echter wel toegestaan.
De massa van de achterlichten komt bij het linker achterlicht op een lipje aan de laadvloer bij elkaar. Het gebeurt vrij vaak dat die slecht wordt, maar dat is hier niet het probleem. De verschijnselen die je dan zou krijgen zijn mee knipperende achterlichten als je de richtingaanwijzer aan zet, deels brandende lichten. (de spanning verdeelt zich tussen de richtingaanwijzer en het achterlicht). Ga je dan remmen dan branden de knipperlichten (ook voor!)
Dat is dus niet het probleem. Het ligt echt aan de geschakelde plus die naar achteren gaat. Dit kan dus aan de toevoer naar je hoofdremcilinder liggen (bij jou bij je pedaal dus)(dit is een constante plus) Het kan in de verbinding van de schakelaar naar de zekeringkast zitten. Het kan in de zekering zitten die mogelijk zelf slecht contact maakt. Last but not least kan het in de draad die naar achteren loopt zitten. Het ene achterlicht (rechts) is doorgekoppeld naar de eerste. Ze hebben er beide last van dus de verbinding tussen de achterlichten is uitgesloten. Het zit ergens eerder in het traject
Hoop dat je hier wat mee kunt, kom je er niet uit, post het gerust...