View Single Post
  #25  
Old 03-01-2015, 18:53
roka roka is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 259
Default

Het hangt volledig af van de setup, heb je bv een 2.0 tfsi met een K04 ( golfR edition30/35) dan is een 3" downpipe met een 2,5" catback voldoende om 380pk te halen. Ik heb zelfs met een aangepast origineel systeem 350+ PK gehaald.
De restrictie zit hem meestal in de turbo zelf, te klein, en dan in het spruitstuk, met een goed flowend spruitstuk haal je de meeste winst. Als het spruitstuk beter flowd dan gaat je egt flink omlaag en vaak is die hoge egt de boosdoener voor het inzakken van je vermogen. 1 run gaat goed maar daarna valt je vermogen keer op keer naar beneden.
Zoals gezegd hangt het af van welke motor en de setup waarmee gereden word en moet alles op elkaar afgestemd zijn en kun je dus niet zeggen welke diameter het best geschikt zal zijn.
Wat ik zelf vaak gemaakt heb voor 400/450 PK 1.8 2.0 T motoren is een 3" downpipe tot aan een 100cells racekat (127mm) en dan een kleinere diameter 2,5" naar achteren. Door de iets lagere egt en gestabiliseerde flow geeft dit geen restrictie en blijft het geluid ook nog acceptabel.
Een te kleine diameter bij een turbo motor geeft vaak een blazend geluid uit de uitlaat dit vind ik zelf niet zo mooi, een mooi klinkend uitlaatgeluid blijft lastig bij deze motoren, voor een mooi geluid moet je een 5 cilinder pakken natuurlijk...

Maar gaat het je om de laatste peekaas dan bigger is better!
Reply With Quote