View Single Post
  #6  
Old 29-10-2014, 20:43
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Bij NZ is het inderdaad een bekend probleem. Echter de meest voorkomende oorzaak is een vacuumlek(of valse lucht) danwel een defecte temperatuursensor.
Dit is geen bullshit, maar in 80% tot 90% van de gevallen de oplossing van het probleem als dit goed word nagekeken/vervangen.
Deze uitspraken zijn dus wel degelijk ergens op gebaseerd en niet uit de duim gezogen.

Helaas is het niet bij elk blok zo dat het probleem zich daarin schuilhoud.
Zo is de NZ ook afhankelijk van een vacuumvervroeger op de ontsteking, waarvan het membraan stuk kan gaan, waardoor het ontstekingstijdstip niet meer klopt. (al geeft dit andere klachten)
Daarbij heeft de NZ ook een LHM (vaak verward met LMM, maar eigenlijk is het dat niet) ook die kan voor vreemde problemen zorgen. Bijvoorbeeld door een vastzittende klep of slijtage van de spiebanen.
Tevens komen ook lekkende of niet goed sproeiende injectoren voor. Vervangen is daarvoor de enige remedie.
En helaas zijn er nog meer zaken waardoor problemen kunnen voorkomen.

Dat het alleen merkbaar is met een koud blok geeft eigenlijk aan dat er te weinig bezine of te veel lucht in het systeem zit. Of dat de vonk niet krachtig genoeg is.
Warm lopen die blokken redelijk arm. Dus merk je het probleem niet/minder.
Je zou het probleem kunnen vergelijken met een niet werkende choke.

Plakkende kleppen lijkt me haast niet het geval. AAV blokken hebben exact dezelfde cilinderkop (op de nokkenas na) en daar heb je minder snel last van een probleem met een koud blok, omdat er minder op en aan zit.(monopisser zonder LHM/LMM)

Veel meer info over de NZ motor is te vinden op deze site:
http://volkswagen-nz.zxq.net/
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote