View Single Post
Old 13-10-2014, 16:33
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur

Optima is leuk als je je auto stalt en niet de mogelijkheid hebt om hem daar op te laden. Ik heb alles wel gemonteerd, van yuasa tot varta en eigenlijk als je niet té korte ritjes maakt en niet té lange tijd hebt zitten tussen die ritjes dan gaat het wel goed.
Gewoon standaard accu halen bij de automaterialen zaak, zit meestal ook nog 3 jaar gaRantie op.

Quote:
Originally Posted by fcapri
mijn accu in de golf is al niet van de jongste, ik heb de golf nu ook al 4jaar. dus die kan tussen de 5 en 10jaar oud zijn.
in januari ben ik naar china geweest, en is de auto gewoon 3,5weken aan het station blijven staan. ik had geen problemen om te starten en dat in putje winter.

als een loodaccu te diep ontladen wordt, is ze kapot. dus als ze compleet leeg is geweest, is de kans klein dat ze nog goed is. ze krijgt gewoon teveel zelfontlading.
je moet weten dat een loodaccu redelijk snel achteruit gaat bij elke keer dat ze veel stroom levert. complete ontlaadcyclus is ongeveer tot 40% en dat kan je een 80keer doen. dan is ze versleten. door de accu elke keer bij het starten te ontladen tot >95%, kan je dit makkelijk +1000keer doen.

nu moet je weten dat een accu capaciteit verliest. stel dat je accu origineel 45Ah is, dan heeft die na 5jaar misschien nog 30Ah over. dit is bij 20°C.
als de temperatuur zakt, verliesd een accu nog meer.
bij 0°C kan je makkelijk de capaciteit nog halveren. van die 30Ah schiet dan nog 15Ah over. en dat is dan een moment dat je motor niet meer start in de winter en toch in de zomer nog perfect werkte.
als je nu een 90Ah accu steekt ipv een 45Ah, dan heb je na 5jaar nog een 50-60Ah over, daar de helft van bij vriesweer is nog 25-30Ah).
een grote accu zal dus na enkele jaren op een lichte auto nog altijd goed presteren.
ik heb ik mijn ford capri de standaard 44ah vervangen voor een 76Ah van een diesel. die auto rijd maar 1keer per jaar (augustus) en staat voor de rest stil. enkel met zo een grote accu kon ik die 11maand overbruggen. die 2dehands accu heeft nog 8jaar gewerkt voor men capri er niet meer kon op starten.

LET WEL OP met grote dieselaccu's. een benzine accutje kan een 250-400A leveren en daar is de starter op berekent. als de motor dus wat zwaar loopt en de starter 500Ah begint te vragen, gaat de accu onderuit.
met een diesel accu die vlot 700A kan leveren, gaat die niet afgeven en fikt je starter eruit

Heel mooi verhaal maar erg verwarrend voor iemand die vraagt of, als ie alles uitgesloten heeft, het verstandig is om een andere accu te kopen
Reply With Quote