View Single Post
  #1  
Old 01-08-2014, 20:57
Bengie's Avatar
Bengie Bengie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 34
Default 1.9 TDI 1z (1996) start niet en heeft weinig vermogen

Beste Forummers!

De 1.9 TDI 1z (1996) in mijn Jetta uit 1983 start niet en heeft geen vermogen. Om het verhaal zo duidelijk mogelijk te maken zal ik alles uitgebreid beschrijven. Ik heb geen idee of alles relevant is, maar beter te veel dan te weinig informatie denk ik zo

Ik heb een half jaar geleden een 1.9 TDI (1z uit 1996) in mijn Jetta 1 uit 1983 geplaatst. Ik heb de motor uit een Golf 1 gehaald, de motor was dus al 'op maat' gemaakt door de vorige eigenaar van de Golf 1.

Achteraf gezien is het allemaal niet erg netjes gebeurt. De zekeringkasten zijn o.a. niet samengevoegd, er zitten nu dus twee zekeringkasten in mijn auto.

Tot vorige week startte en liep de motor goed. Na een vakantie waarin ik 3500 km met deze motor heb gereden begonnen er ineens een aantal problemen op te stapelen. Ik weet nogmaals niet of deze met het niet starten en het vermogensverlies te maken hebben maar ik meld ze voor de volledigheid wel even.

De uitaat had in de voorpijp vlakbij het blok een scheur, de motor maakte dus een flink kabaal. Dit werd tijdens de laatste 600 km ineens erger, de scheur was dus groter geworden.

Vervolgens schiet er met een knal een turboslang los (deze zat overigens vast met een niet geschikte klem), en maakte de motor dus nog meer lawaai. Ik heb de slang weer gemonteerd en tijdelijk vast gezet met een tyrip.

Na bijna 600 km (ik was bijna thuis) heeft de motor plotseling geen vermogen meer. Als ik gas geeft gebeurt en 2 seconden wat maar dan is het vermogen helemaal weg en heeft gas geven geen zin meer. De motor blijft nog even 30 seconden lopen als ik stil sta, maar als ik weer gas wil geven slaat de motor uit en start hij niet meer.

Toevallig reed er een ANWB man achter mij. Deze heeft een rechtstreekse kabel tussen de tussen de magneetklep/dieselstop op de dieselpomp en de accu gemonteerd. Met deze kabel tussen de magneetklep/dieselstop op de dieselpomp en de accu start de motor wel maar heeft deze weinig vermogen.

Op deze manier krijg ik de motor dus wel aan de praat en loopt de motor mooi en rookt niet.

Ik heb al wat uurtjes op dit forum gezocht en de eerste poging die ik deed was het vervangen van het 109 relais. Ik zag dat de oude een kapotte aansluiting van de massa op de printplaat had en had dus goede hoop.

Na vanmorgen een nieuwe 109 relais te hebben geplaatst startte de motor echter nog steeds niet zonder de directe kabel tussen de magneetklep/dieselstop op de dieselpomp en de accu en heeft de motor nog steeds weinig vermogen.

(Ik heb de uitlaat trouwens ondertussen al gelast en deze is nu helemaal dicht, ook heb ik alle zekeringen gecheckt)

Mijn ideeën houden nu wel op en ik kan geen vergelijkbare problemen vinden op het forum. Ik hoop dus dat een van jullie bruikbare tips heeft!
Reply With Quote