View Single Post
  #20  
Old 11-07-2014, 06:22
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

hoe kom je aan die 0.3liter dan 130rpm zuinig zou zijn?

ik heb vroeger al veel getest met verbruiksmeters (op vacuum), diepte gaspedaal, toerental en snelheid. met mijn opel ascona 1.6SV (sport dus) is het mij gelukt mijn verbruik naar 5.5liter te krijgen. en dat voor een benzine.
hierbij ondervond ik dat op sommige stukken de auto zuiniger werd op een lagere versnelling in hogere toeren.

immers is het niet het toerental die bepaald hoeveel een auto verbruikt, maar de hoeveelheid arbeid die hij levert. en arbeid leveren kost brandstof.
zie het als volgt:
je rijd met je auto op een vlakke baand en hebt enige tegenwind.
tegen 70km/h rijd je in 5de bv 2000rpm. de auto spuit dus 4000keer/minuut in met de injectoren (2000rpm = 1000inspuitingen per cilinder, en je hebt 4cilinders) zijn 5de is een zware versnelling, motor moet veel kracht leveren en spuit bv 20µl in per keer. dit komt op 5L per 100km
nu schakel je naar 4de, zijn 4de versnelling is een pak lichter en hij hoeft zoveel niet in te spuiten. die spuit bv 16µl in per keer.
nu draait die wel 2500rpm ipv 2000rpm. dit komt op 4.8L per 100km. (16µL x 5000 inspuitingen per minuut x60minuten = het verbruik per uur). ik doe hier een gok. 2500rpm tov 2000rpm is 1/5de toeren minder. 20µl -1/5de = 16µl

dat die meer toeren draait wil niet specifiek zeggen dat die meer verbruikt, omdat de verhouding lichter, kan de motor ook makkelijker zijn kracht op de motor zetten. het kan altijd zijn dat je nu bv in een ongunstig toerental zit op die bepaalde snelheid.
zo zit ik tegne 90km/h rond de 2500rpm terwijl zijn max koppel op 2200rpm zit. moest ik mijn cruizesnelheid van 90 kunnen zetten op 2200rpm, zal ik daar zuiniger zijn, maar op andere snelheden ga ik meer inboeten (bv versnellingen allemaal te hoog waardoor het optrekken meer brandstof zal kosten)
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote