22-06-2014, 03:00
|
|
VW Enthousiast
|
|
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
|
|
1.6TD JR Turbo-Swap K24 -> K14
Beste lui,
Ik heb al een aantal jaar een golf mk2 1.6GTD JR en ik moet zeggen t rijd best wel lekker. Een beetje pit heeft ie wel, alleen heb ik een beetje genoeg van die turbolag die de K24 met zich mee brengt. De K24 zit standaard notabene op de Mercedes E300 Turbodiesel (W124 OM603 3.0D) tot 1995.
Afgelopen maart had ik een turbodrukmeter geplaatst en toen zag ik dat de turbo max 0,5bar draaide, dus gelijk 0,7bar van gemaakt. Maar die turbolag begint me gewoon mateloos te irriteren want in "pedal 2 the metal" modus kan ik gewoon ff een broodje döner bestellen, opeten én afrekenen voordat de K24 goed druk levert en wanneer ik gewoon lekker rustig rijd (opschakelen rond 2.500rpm) dan doe ik 8 op de 10 keer niet eens beroep op de turbo want de turbodrukmeter verrekt geen spier en de K24 blaast pas goed vanaf ongeveer 3.000rpm. Alhoewel die in "pedal 2 the metal" modus wel lekker rijdt boven de 3.000rpm, maar jah soms wil je gewoon rustig rijden maar wel een beetje pit onderin hebben en niet het gevoel hebben dat je in een vrachtwagen rijdt als je begrijpt wat ik bedoel. Tijd voor een kleinere turbo dus.
Laatst heb ik goedkoop een K14 (van 1.9TD AAZ) incl in- en uitlaatspruitstuk kunnen scoren (€65) en deze is nog in dik goede staat, geen speling op t asje enz. Nou had ik alleen nog een aanzuigbuis nodig die past op de kleinere K14, maar als t goed is dan komt deze maandag binnen en dan zou ik kunnen beginnen aan de swap.
Graag wil ik horen wat ik allemaal nodig heb voor de swap.
- turbo (check)
- aanzuigbuis (moet nog binnen komen)
- ??? pakkingen ??? (van de K24 overnemen of een nieuw setje bestellen?)
- ???nog aanvullingen ???
En graag zou ik ook horen hoe ik t beste te werk kan gaan want dit zal het meest rigoreuze zijn dat ik ooit onder de motorkap heb ondernomen.
Werkwijze in grote lijnen zoals ik die nu in mijn hoofd heb zitten:
1 Aanzuigbuis verwijderen
2 Buis/slang van turbo naar inlaatslruitstuk verwijderen
3 Moeren (12mm?) van de downpipe loshalen
4 Bouten van t uitlaatspruistuk (12mm) loshalen
5 ??? Olie-aanvoer en retour ???
6 ??? Zit de turbo ook nog bevestigd aan een steun o.i.d. ???
7 ??? Verdere aanvullingen ???
Wat de olie aan- en afvoer betreft weet ik niet hoe deze vast zit... Volgens mij zag ik aan de bovenkant een flensje.
Graag hoor ik van de mensen die hier ervaring mee hebben hoe ik dit het best kan aanpakken.
Ik had nog wat foto's van de K14 geschoten, zal ik morgen even plaatsten.
Met vriendelijke groet,
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning
|