Hallo deskundigen,
Wij hebben laatst de rubber metaal aslagers van onze Golf MK 3 vervangen.
Om de haverklap gingen onze dempers kapot en de auto bonkte ook.
Het uitpersen ging redelijk eenvoudig; eerst de wielen eraf, een versnellingsbaksteun geplaatst onder de as, de asbouten gelost, as iets laten zakken, de oude lagers afgetekend, de bouten gelost en met een mooie luchtpers de beide lagers eruit geperst.
De montage wierp nogal wat discussie op bij monteurs, al dan niet deskundig en daarover gaan onze vragen aan u.
Montage:
De aftekening die op de oude lagers en een vast punt op de as waren aangebracht, overgenomen op de nieuwe lagers.
Lagers erin geperst volgens de aftekening.
Bouten erin en handvast gezet.
As weer op zijn plaats en vastgezet.
Wielen teruggeplaatst.
Auto laten zakken op de grond.
Daarna de aslagers op moment vastgezet.
Klaar is Kees.
Nu zeggen velen tegen ons, jullie hadden de lagers niet in de neutrale stand mogen vastzetten, maar voorspanning moeten geven.
Wij bestrijden dit, omdat je dan een extra verdraaiing van de rubbers krijgt en dit de levensduur niet ten goede komt.
Kunnen jullie hierover je deskundige licht laten schijnen, want wij worden een beetje dol van de voortdurende discussies.
Én je weet maar nooit, misschien hebben we wél een fout gemaakt en dat zou zonde zijn.
Graag jullie hulp, bij voorbaat zeer bedankt.
Met vr.gr. Blacky