View Single Post
Old 26-05-2014, 11:05
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder

Default Golf GTD '83 ori NL

Zo. Examens klaar, scirocco 'klaar', tijd om nog wat halve projecten heel te maken.

Dat zal dan zijn de GTD, paar maand terug gekocht als vervanger voor de huidige daily die merkbaar zijn laatste loodjes aan het verstoken is. Hij zal dus straks vrij intensief gebruikt worden, precies waar hij voor gemaakt is.

Over de auto. Het is dus een origineel Nederlandse GTD. Dit is de tweede die ik ooit heb gezien (lang gedacht dat ze nooit in Nederland waren geleverd), dus maar direct gekocht. Hij staat in de originele lak, helemaal, nooit aan gespoten of gelast en ook geen schades gehad. Onder de wielbogen zitten wel wat rotte plekjes, maar het is gelukkig maar heel weinig. Verder vrij origineel gekocht, pookknop, grill en wat andere details waren er niet meer bij, maar het is te overzien. Interieur klopte vrijwel helemaal maar was een ongelooflijke zwijnenstal. Hij is bij de dealer afgeleverd met een berg extra's van Kamei en dergelijke. Grill en spoiler waren gesneuveld, motorkapspoilerding zat er nog op, net als de stootlijsten lang de portieren. Die spoiler en grill hebben wel erg veel gaten in het front achtergelaten, maar goed, dat lossen we wel op.

Verder is de historie bekend: ik ben de vierde eigenaar. De derde heeft hem op een boerderij voor - naar zijn zeggen - vijfentwintig piek gekocht. Op die boerderij had hij jaren dienst gedaan als vrachtwagentje met een 25 km/u kenteken. Behalve de vloer van de kofferbak heeft hij daar onwaarschijnlijk weinig letsel van overgehouden. De man waarvan ik hem gekocht had is per toeval op een parking van een van de bouwmarktgiganten tegen de eerste eigenaar aangelopen. "Mooie golf heeft u", "Ja, danku", "Ik heb die nieuw gekocht". Zoiets was het volgens hem. Cirkeltje rond dus. Straks maar weer eens achter al die personen aangaan. Wie weet zweeft het serviceboekje nog ergens rond, of een mooie oude foto...

De plannen zijn vrij simpel. Hij blijft origineel, wordt ook absoluut niet gespoten. Hij wordt echter wel helemaal aangepakt. Alles gaat dus uit elkaar, wordt herzien en herlakt. De kas wil ik eigenlijk professioneel laten polijsten, nog even zien hoe dat gaat lukken gezien het wel op locatie moet. De verlaging gaat er weer af. Is leuk om te zien, maar niet om mee te rijden. Origineel 5,5J staal gaat er terug op, net als de reeds opgespoorde grill en pooknop. Het stuur is origineel maar ernstig beschadigd van een fanatieke ringdrager. Ik heb nog een Pirelli stuur over, niet helemaal origineel, wel leuk. Ook drie klokjes in de console, ik heb de bedrading al bijna af. Dat is het wel een beetje voor nu denk ik, plaatjes:

Zo gekocht:

Stond er al snel zo bij:

Deurvanger repareren:

Dorpel recht maken:

Tectyl van het front af:

(dus toch wat gespoten... en gaten, veel gaten)

Origineel grilletje terug:

Klokjes:

Stuurtje (wel nog even de naafkap uitwisselen natuurlijk):

En de vorderingen volgen natuurlijk hier!
Reply With Quote