24-04-2014, 10:03
|
Volksforum Donateur
|
|
|
|
Quote:
Originally Posted by Misha
Taxatiewaarde is inderdaad echt geen indicatie. Gisteren zijn bij ons 4 GTI's getaxeerd door Maikel de Munnik en hebben uitgebreid over gehad hoe en wat. Tegenwoordig is de gemiddelde leeftijd onder de taxateurs ongeveer 68 (zonder al te veel overdrijven) en de meeste van die mannen weten niet eens wat een schroefset is. Daarnaast heb je ook online taxaties en dan kan je er helemaal van maken wat je wil, je moet gewoon zelf invullen in welke staat de auto is, nou dat kan je allemaal bij elkaar liegen als je wil. Enige meerwaarde van een taxatierapport is dat je het nodig hebt om 'm all risk te kunnen verzekeren, maar dan nog moet het reƫel blijven want als jij aan komt zetten met een rapport van 20k voor mk2 dan is er geen een maatschappij die zegt oh kom maar da's goed joh. Taxatie is geen optelsom, naar mijn wielen werd eigenlijk alleen naar de maten gekeken en of 't netjes was, maar hij kende die wielen niet eens, terwijl 't een setje wielen van 2500 euro is, maar dat vertaald echt niet 1 op 1 door naar de taxatie.
|
Dat bedoelde ik ook met 'niet meegenomen in de taxatie'. Als jij je auto verkoopt met duur setje wielen, dan wil je die 2,5K natuurlijk wel betaald zien. Getaxeerd of niet. En wat verzekering betreft heb je gelijk. Dat is een kwestie van goed afstemmen. Maar als de verzekeraar de taxatie accepteert en de getaxeerde waarde overneemt als verzekerd bedrag (beperkt)casco, dan zullen ze schades moeten afwikkelen o.b.v. de getaxeerde waarde ipv dagwaarde of wat voor waarde ook. Let wel op dat op de polis duidelijk een verwijziging naar het betreffende taxatierapport wordt opgenomen en houdt zelf ook de geldigheidstermijn van de taxatie in de gaten. En als je dure wielen niet goed of niet duidelijk zijn meegenomen in de taxatie, dan zou ik daar ook een afspraak over maken met de verzekeraar. Laat ze apart op de polis opnemen met benoeming van de waarde en lever zonodig foto's aan. Zal misschien een paar euro extra premie kosten, maar anders kun je wachten op discussies wanneer je 's ochtends je auto op kistjes aantreft... Als een erkend taxateur de wielen al niet op waarde kan schatten, dan kun je wel aanvoelen hoe een gemiddelde schadebehandelaar die jou centjes moet gaan uitbetalen er naar zal kijken...
|